Bretagne - Reisverslag uit Goes, Nederland van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Bretagne - Reisverslag uit Goes, Nederland van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Bretagne

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

19 Mei 2016 | Nederland, Goes

Ik ben na vijf dagen weer helemaal in de ‘camperschwung’.
De Franse taalkennis is inmiddels up-ge-dated.
Mijn ‘stapvriendinnen’ zijn weer in de reactie-stand.
Dus: gaan met die banaan!!

De reis Kris-Kras door Frankrijk ging officieel beginnen in Bretagne: aan de Westkust.
Dat is best een eindje vanaf Goes, dus mijn eerste nachtstop was in Merlimont Plage aan de Côte D’Opale in Noord Frankrijk.
Dat klinkt allemaal naar héél wat, maar het is een badplaatsje vol vergane glorie. Zelfs het strand was gesloten wegens verzakkingen.
Er was die dag een Brocante markt in het dorp, en ook dat was allemaal ouwe sanni.
De volgende dag wilde ik dan ook snel naar de volgende nachtstop. Maar daar dacht De Oude Dame anders over. Bij het starten hoestte ze wat, ze kuchte nog een keertje en voor de rest gebeurde er nada, noppes.
Loop zelf maar, zei ze.
Ze mankeert heus wel eens wat. Daar heeft ze de leeftijd voor. Maar haar longen doen het altijd supergoed. Ze snurkt niet, ze rochelt nooit. Behalve op die mooie Pinksterdag.
Er zijn mensen die Frankrijk heel mooi vinden, als de Fransen er maar niet woonden. Nou, dat moet vanaf nu niemand meer tegen me zeggen.
De Franse camper-buurman kwam namelijk in een nano-seconde opgewekt met een mobiele acculader en een gereedschapskist aanzetten nadat hij dat gekuggebuggel had gehoord. Ik hoefde helemaal niets te doen (of ik dat zou kunnen) en binnen tien minuten was het gehoest en gekuch van De Oude Dame verleden tijd.
Omstandig heb ik hem bedankt en ben zonder narigheid weer verder gereden.

De tweede nachtstop was in Cambremer (niet verwarren met Camembert), vlak voor Caen in Normandië.
Wat een leuk typisch Frans dorp! Een verademing na Merlimont.
Ik heb me voorgenomen wat vaker aan te geven waar ik ben gestopt en hoe het daar was. Als ik namelijk zie dat ik bijna 100.000 meelezers heb (dûh), zal dat heus niet alleen zijn voor de maffe verhalen. Die mensen willen natuurlijk gewoon weten waar ik was en hoe het was.

De volgende stop was in Sains, even voorbij de Mont St. Michel. Een doodstil dorpje met op vrijwel alle huizen een ‘á vendre’ bord. Ook op de plaatselijke ‘Tabac’ oftewel het dorpscafé. Ja, dan is het natuurlijk gauw bekeken met het dorpsleven.
Maar het was een prima camperplek, mooi weer en heerlijk rustig na twee dagen Pinksterdrukte.

Daarna was het tijd om de kust van Noord-Bretagne gaan volgen.
Mooie baaien, smalle wegen en door allerlei dorpjes gereden, gewandeld en gefietst.
In Rothéneuf heb ik de rotssculpturen opgezocht, gemaakt door een priester die daar (vanaf 1870) 25 jaar aan heeft gewerkt. Bijzonder!
Zullen we de Aartsbisschop in Nederland eens adviseren om zijn priesters dat ook te laten doen. In Limburg hebben ze mergel genoeg. Dan zijn de koorknaapjes voorlopig veilig.
St. Malo heb ik vanaf Rothéneuf per fiets bezocht.
Het is een toeristische vestingstad met een geheel ommuurde oude binnenstad. Zeker mooi, maar mij te druk.

Toen ik mijn fiets ergens aan een paal wilde kluisteren met het zware kettingslot (gescoord bij de Action), viel de sleutel uit mijn handen. Zó in een putje! Een drie-letter-woord galmde over de stadwallen.
Gelukkig had ik het slot nog niet dichtgeklikt. Maar wat hád ik de pest in zeg. Ik kan onderweg echt niet zonder dat slot!
Een dag later ging ik toevallig tanken bij een Intermarché (goedkoop eej) en daar stond toevallig een Action naast. Hoeveel geluk kan een mens hebben? Dus ik heb voor een prikje een nieuw kettingslot. Holadieee.

Verderop aan de kust heb ik Cap Frehel uiteraard niet overgeslagen. Ik heb iets met ‘Kapen’ en kan ze eenvoudig niet voorbij rijden.
Helaas was het slecht weer die dag en heb ik geen spectaculaire foto’s kunnen maken. Maar indrukwekkend was het weer wel.
De volgende stop was Ploumanac’h aan de Côte de Granit Rose. Ja, ja.
Ik heb dáár en op verschillende andere plaatsen aan deze Côte gekeken en getuurd, maar geen roze stenen gezien.
Roze bril vergeten? Stand van de zon niet ideaal? Verkeerde kant op gekeken?
Ik heb ze tot nu toe gemist, maar vandaag ga ik er voor om ze te vinden. Hopelijk dus de volgende keer foto’s van roze graniet.

Nu ben ik op een prima camping (Municipal) op Ille Grande. Ook weer aan die Roze Kust.
Ik heb de wandelroute langs de kust rond het eiland gedaan van 7 km en weer alleen maar grijs graniet gespot.
Maar er wordt wel driftig gesurfd want er staat een harde wind. Dat dan weer wel.
Het is trouwens opvallend dat het hoogteverschil van de zee bij eb en vloed aan deze kusten enorm groot is. Bij eb kun je amper zien waar de zee is, liggen er vissersbootjes op het droge als vissen naar adem te happen en een paar uur later staat het water ineens voor je neus en dobberen de bootjes naar hartenlust. Wel bijzonder hoor.

Dit was alvast een stukje Bretagne.
Au revoir!



  • 19 Mei 2016 - 10:20

    Toos:

    Wat leuk weer om te lezen. Ik ben er echt voor gaan zitten met een kop thee en Hollandse stroopwafel ( die hebben ze hier niet).
    Mooi dat het fabeltje van die Fransen niet waar blijkt te zijn. Jammer dat je het rose graniet nog niet hebt gezien maar wie weet. Hoop dat je daar nog een plaatje van kunt schieten.
    Veel plezier op je verder tocht.

    Groetjes, Toos

  • 19 Mei 2016 - 11:30

    Francien Van Rijswijk:

    Ja het gaat al echt op kris-kras lijken. Maar dan moet je die kraak-geluiden niet uit je camper horen. Altijd wind daar aan de kust, net als thuis in Goes? Och je komt wel in het zuiden waar het zonnetje schijnt vooral als jij er bent. Vin, pain, boursin heb je het allemaal al gehad? Nu geen gekke dingen meer doen, alles in de hand houden, vooral de sleutels. Lekker verhaal hoor, kan niet wachten op het volgende.

  • 19 Mei 2016 - 15:44

    Clazien:

    Hoi Trinet,

    Wat leuk om jou verhaal te lezen. We hebben wel gelachen om het sluiteltje dat is gevallen in de put!
    De foto's vonden we ook erg leuk om te zien!

    We kijken uit naar je volgende verhaal!

    Groetjes van Clazien

  • 19 Mei 2016 - 17:17

    Jeannette:

    Yep ik ben weer mee op reis! Zo voelt het altijd een beetje als ik je reisverslagen lees. En nu in een land dat niet onbekend voor mij is waardoor ik denk een beetje te weten waar je eventueel langs kan komen. Maar ik weet zeker dat er erg veel plekken aangedaan worden die ik niet ken of nooit van gehoord heb. Ik verheug me er op. Wat leuk toch dat er toch altijd weer mensen zijn die je helpen als dat nodig is. Maar ik vind wel dat de oude dame even startproblemen mag hebben, maar vanaf nu zonder morren aan de bak moet tot begin juli. Je foto's geven een mooi impressie van vergane glorie. Je zou er depri van worden. Op naar het roze graniet! Geniet ze en tot de volgende keer.
    liefs

  • 19 Mei 2016 - 17:25

    Luuk:

    Ik begrijp de oude dame wel hoor, ook voor haar is het pinksteren en dat vroeg uit de veren moeten... ik zou ook sputteren.
    Maar goed dit eerste weekje heb je al weer voldoende dingen meegemaakt en schitterende plekjes gezien.
    Mooie foto's ook, ga zo door en hou ons thuisblijvers op de hoogte.

  • 19 Mei 2016 - 18:07

    Petra:

    Ook ik zit weer klaar voor de reisverslagen. Volg jouw reizen nu al vanaf Noorwegen en het is elke keer weer leuk om je reisverslag te lezen.

    Heel veel plezier en geniet van je kris, kras reis. En ik kijk weer uit naar je volgende verslag.

  • 20 Mei 2016 - 00:02

    Nicht Wil:

    Ach gossie, die arme oude dame! Ze heeft kennelijk last van aan ouderdom gerelateerde kwalen, zoals daar zijn: jicht, 'rimmetiek', indigestie en winderigheid. 't Is zonde eej.

    Blijf lief voor haar en blijf vriendelijk glimlachen naar stoere, te hulp schietende, Mother's little helpers. Te gek dat zich zo eentje al in de eerste de beste noodsituatie aandiende!

    En ik zié (grijnzend) op mijn netvlies jouw gezicht toen die sleutel in de put viel. Meen ook te weten dat dat ene drieletterwoord niet op zichzelf stond. (Hodv.. de hodv...). ;)

    Veel plezier en tot het volgende gezellige verslag.



  • 20 Mei 2016 - 15:57

    Ineke:

    Zo en een eigen plaatst voor de "dames" zag ik op je foto`s.
    Je foto`s komen bij mij heel blauw binnen. Ligt dat aan jou of mij? Anders moet ik Ydo vragen het op te lossen.
    Fijn dat je zo goed geholpen bent en.....ook dat er een action is in Frankrijk .
    Goeie reis met veel belevnissen verder gewenst

  • 22 Mei 2016 - 11:49

    Linda:

    Ik heb je eerste verhaal net weer voor de tweede keer gelezen. Dit keer hardop aan pa en ma. Ze zijn het met me eens: bundelen en uitgeven! Alvast even gebrainstormd over mogelijke titels, momenteel houd ik het bij 'De oude Dame en ik'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 155249

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: