Bretagne 2 - Reisverslag uit Goes, Nederland van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Bretagne 2 - Reisverslag uit Goes, Nederland van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Bretagne 2

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

26 Mei 2016 | Nederland, Goes

Het is me allemaal wat hier.
Tankproblemen, startproblemen en cappucino’s die € 3,60 per stuk kosten.
Ga er maar aan staan.
Maar het roze graniet heb ik gevonden, het weer is inmiddels práchtig, ik ben op hele mooie plaatsen geweest en sta nu op één van de 111 mooiste plekken in Frankrijk (Quiberon).
Dat is in het kort mijn verhaal.
Maar daar nemen jullie vast geen genoegen mee.

De Oude Dame weet inmiddels dat ik dol ben op Kapen. Of ze nou op het Noorden, Westen of Zuiden liggen maakt ons niet zoveel uit. Het zijn altijd spectaculaire plaatsen met adembenemende vergezichten. Ze rijdt me er altijd met plezier naar toe.
Dus zijn we, na het gelukkig toch nog aantreffen van een hoop roze graniet (alleen Ineke ziet blauw graniet), van Ile Grande langs de Noordkust naar Primel Tregastel gereden oftewel Pointe de Primel. Een mooie rit langs baaien en verstilde dorpjes.
Hier in de buurt ligt een préhistorische grafheuvel: de Cairn van Bernenez. Ik ben gek op begraafplaatsen dus heb ik die bezocht. Archeologen waren er aan het werk en daar heb ik even bij gestaan. Ze zeven de grond die ze er uit halen en ontdekken dan wel eens wat. Op dat moment vond hij een stukje verbrand hout van 6000 jaar oud. Hij ging bijna uit zijn dak. Ik bedacht me alleen maar dat ze in die tijd wel hele stevige bomen gehad moeten hebben zeg. Mijn hout vermolmt en er blijft niets van over.

Na drie Kapen had ik de kust voor even wel gezien en ben ik zuidwaarts afgeslagen naar het Regionale Park d’Armorique. Veel groen, veel haarspeldbochten, en weinig leven in de brouwerij.
We zijn een berg van 330 meter hoog opgereden (de Menez-Hom) en hebben genoten van het uitzicht. Als het De Oude Dame behaagt om over een paar weken de Mont Ventoux op te kruipen met haar 75 pk, liggen we hier natuurlijk dubbel om, maar voor nu was het prima.
Maar voor de rest was het er toch wel saai.
Dit tot groot ongenoegen van de Oude Dame die prompt weigerde om na de nachtstop normaal op gang te komen.
Oké, dan maar weer naar de kust en een Kaap.

Dat werd Cap de la Chévre op het schiereiland Crozon. Práchtig!
Daarna spurtte De Oude Dame uit zichzelf naar Cap du Van. Nóg prachtiger.
Onderweg heb ik het authentieke dorp Locornan bezocht. Het is er mooi en helemaal in oude stijl, als in ‘zonder zichtbare lantaarn- en telefoondraadpalen’.
Ik heb op beide Kapen klifwandelingen gemaakt langs delen van het Douanierspad dat langs de hele kustlijn van Bretagne loopt. Genieten!
Op enig moment kwam er op Cap du Van een Nederlandse camper aan die door zijn uiterlijk nogal opviel en veel lawaai maakte (450 pk).
Met de eigenaren maakte ik daarover een praatje, waarbij ik uiteraard mijn beste Nederlands uit de kast haalde. Na drie minuten vroeg zij of ik Zeeuwse was. Uh, ja… hoezo? Nou, omdat zij dat ook was.
Het scheelde niet veel dat ze zei: ‘O, jij bent Trinet van Stee uit Goes!’ (Wat ik in Nieuw Zeeland meemaakte). Dat vind ik, iets minder ver van huis, dan toch weer zó leuk!

Cap du Raz ligt vlakbij Cap du Van en is het meest westelijke punt van Frankrijk. Een Westkaap: wat wil Trinet nog meer. Hoppa, er naar toe.
Nou, daar had De Oude Dame ineens helemaal geen zin meer in. De rookwolken kwamen uit haar oren. Daar zijn we van schrik dus niet geweest. En ja Wil, die andere krachtterm werd toen ook gebruikt.
Zou ik nog met haar naar een puppy-cursus kunnen gaan om ze te leren luisteren?
Om haar uit te proberen (opvoeden is een kunst) ben ik naar de ‘Zuidkaap’ van Bretagne gereden: Pointe de Penmarc’h. Ik heb er heerlijk gefietst. De Oude Dame vond het goed.
Daarna naar Raguenez, verder Oostelijk aan de Zuidkust van Bretange. Een hele mooie omgeving, waar ik weer een deel van het Douanierspad heb gelopen. Ook dat vond ze goed.
Evenals hier in Quiberon: aan het einde van een lang smal schiereiland. Een toppertje en een aanrader!

Ik vind de omgeving en de natuur in Zuid-Bretagne spectaculairder dan in Noord-Bretagne. De kust is woester en de zee ook. De dorpjes zijn iets levendiger en er is meer te doen en te zien.
De omgeving herinnert me aan Wales. Ook omdat ze hier een andere taal gebruiken, het Bretons.

Maar hoe zit het nou met de startproblemen hoor ik jullie roepen.
Welnu, die zijn er niet iedere dag, maar ik werd er erg onzeker van. Dus woensdag eerst mijn garage in Goes gebeld. Daarna hier langs een VW-garage gegaan. De conclusie is dat de gloeibougie het loodje heeft gelegd. Ze hebben me allemaal verzekerd, bevestigd door probleemoplosser Luuk, dat dit geen groot probleem is. Hoe warmer het wordt, hoe minder last ze er van zal hebben. Dus gewoon doorkarren maar. Duim maar met me mee….

En hoe zit het met de tankproblemen.
Dat is dus wel een drama.
Veel pompstations zijn gesloten en die nog wel open zijn hebben een maximum aan inname ingesteld. Dat betekent dat ik om de dag moet tanken en dat kost minimaal een uur. Want ik sta daar dan niet alleen hé. Héél vervelend.
Ook daar word ik onzeker van, maar is niet op te lossen met een telefoontje.
Als de duimen nog kracht hebben? Graag!

Nog een dag of twee en ik ga Bretagne verlaten. De kust ga ik verruilen voor (een deel van) de Loire. Hoe dat gaat zal in het boek ‘De Oude Dame en ik’ worden opgenomen.
Voor nu: bekijk vooral de foto’s.

Bonne journée


  • 26 Mei 2016 - 14:49

    Francien Van Rijswijk:

    Gossie wat een tocht, kuiten knijpen op het douanierspad. Jouw motor doet het dus uitstekend. Nu de rest nog. Weet je wat ik het allervervelendst in dit verhaal vond? Die koffieprijs. ;-)
    Nou ja ook een beetje de reutel in de motor. Het voordeel van vrouwen? Altijd positief! Jij bent daar het stralende voorbeeld van.
    Nu toch nog even over de reis, wij deden hem ook met ongeveer dezelfde stops en zijn het met je eens dat de kust in Zuid Bretagne mooi is. Geen straf om daar te blijven hangen als er geen tank meer open is. Het geeft wel spanning, maar die loop je er daar wel weer uit. Prachtige foto's en dat boek dat komt er ooit. Je verhalen zijn heerlijk om te lezen, niet om andermans ellende maar ook om het enthousiasme dat er in opvalt. Tot het volgende hoofdstuk, ik zit er klaar voor.

  • 26 Mei 2016 - 15:59

    Luuk:

    Mooi verhaal weer, die camper met 450PK zal helemaal wel stressen met dat diesel tekort dat loopt 1 op 4 denk ik zomaar.
    Het graniet komt bij mij ook gewoon Rose door hoor ziet er prachtig uit.
    Wat verkoop je daar in het winkeltje allemaal heb je genoeg klanten daar mooi geveltje....
    Je moet de Oude Dame gewoon in haar waarde laten dan komt het allemaal goed zij heeft ook recht op een beetje vakantie.
    Mooie reis verder en we wachten weer op niet materiaal van je.

  • 26 Mei 2016 - 17:31

    Ineke:

    Foto`s zijn ( gelukkig) niet meer blauw. Gaf wel een apart sfeertje, maar toch. Leuke plaatjes overigens en ook leuke plaatsjes, vooral Locronan en St. Malo. Nog nooit van gehoord, dus het is ook weer leerzaam om je te volgen. Ik denk ook wel dat iedereen aan je denkt en gedacht heeft met de benzineproblemen. Jij hebt altijd wel wat. Hoe krijgen ze het verzonnen. En voor alle andere tegenvallers blijven we duimen. Gelukkig heb je je fiets bij je, als de oude dame niet meer wil, maar dat is niet de bedoeling.
    Succes verder

  • 26 Mei 2016 - 20:41

    Clazien:

    Hoi Trinet,

    Wat een mooie foto's en we willen graag nog meer zien!!
    Goede reis en we kijken uit naar het volgende bericht.

    Groetjes van Clazien

  • 27 Mei 2016 - 14:34

    Laurens:

    Ha die ma! Klinkt goed allemaal. Waanzinnig goede foto's ook! Sterkte met tanken en met de camper komt t ook vast goed!
    Liefs Laurens

  • 27 Mei 2016 - 19:51

    Jeannette:

    Ik ga zeker voor je duimen dat de staking gauw voorbij is. Ik snap dat je er een onzeker gevoel van krijgt. Ik vind de oude dame zeer kranig. Ze blijft je met wat gepruttel zo nu en dan gelukkig loyaal. Mooie foto's en een prachtig reisverslag. Je geeft mooi aan waar de mooie plekjes te vinden zijn. Krijg gelijk zin om maar weer eens Frankrijk aan te doen tijdens een vakantie periode. Veel plezier!!!!

  • 27 Mei 2016 - 22:01

    Linda:

    Zeg, waar zitten die Jan-van-Genten nou op die klif? Al uitgevlogen zeker.

    Tis wat die benzine. Dagelijks hier op het journaal, heb je nog niet gespot op tv. Maar je bent er mooi mee in de aap gelogeerd. Ik zal duimen!

  • 27 Mei 2016 - 22:10

    Nicht Wil:

    Heerlijk, héérlijk verhaal weer. En schitterende foto's ook! Ik maak die reizen van jou bijna in het echie mee. Ga zo voort!
    Ik snap dat je de gekke zenuwen krijgt van die malle Fransen met hun benzinenarigheid. Hou je fiets maar in ere. ;) Hopelijk is het snel allemaal weer gewoon. Ik duim op dubbele snelheid voor je.

    Ik kijk uit naar de volgende episode! Have fun!

  • 28 Mei 2016 - 18:15

    Yvonne En Dico:

    Leuk om weer je verhalen te lezen over de kusten waar we langs gezeild zijn. Sterkte met de oude dame en blijven genieten

  • 01 Juni 2016 - 09:30

    Lies:

    Gelukkig kwam het met die fietssleutel allemaal goed... Anders was t nu nog spannender geweest!! Met de oude dame komt t vast ook weer goed!
    Misschien als de oude dame ff niet wil, kan je meerijden met je Zeeuwse vrienden... Zal een beleving zijn in die monstertruck!
    Als t kon zou ik wat diesel naar je toe sturen, maar daar hebben ze nog geen 3-D printer voor uitgevonden geloof ik... Succes!!! Ik duim voor je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 155293

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: