Dat was de Auvergne - Reisverslag uit Hauterives, Frankrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Dat was de Auvergne - Reisverslag uit Hauterives, Frankrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Dat was de Auvergne

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

09 Juni 2016 | Frankrijk, Hauterives

Man, man. Vrouw, vrouw.
Wat zie ik toch mooie dingen, rij ik door prachtige natuur en ontmoet ik aardige mensen.
Een hyena kruiste mijn pad en de roofvogels vliegen in grote getale om me heen.
De inundation is over, het weer is goed, dus mij hoor je niet klagen.
Ik heb het prima naar mijn zin.

De Auvergne is vooral beroemd door de vele vulkanen en hier en daar een serieuze berg.
Een van die vulkanen is de (beroemde) Puy de Dome. Puy is een herleiding van het Latijnse woord ‘podium’. Redelijk raadselachtig, dus heb ik Puy de Dome verbasterd naar Mount Doom.
Deze Mount Doom heb ik beklommen (1415 meter). Je kon ook met een panoramatrein, maar dat vind ik dan ál te gemakkelijk (en te duur natuurlijk).
Het was me nogal een klim… (en dan kom je op de heen- en terugweg jonge mannen tegen die hem hardlopend vier maal op een dag ‘nemen’). Eenmaal puffend en hijgend boven aangekomen, wachtte me een kleine desillusie.
Ten eerste zat er een wolk uit te rusten op de top, ten tweede stond er een ruïne van de tempel Mercure (mooi!) maar met vlak ernaast een giga-zendmast van de Franse televisie. Horizonvervuiling ten top.
Van schrik heb ik eerst een cappucino genuttigd in het bergrestaurant die maar € 3,70 kostte. Viel me alles mee.
Zo kwam ik de schrik te boven en kon ik gaan genieten van het (mistige) uitzicht.
Wie weet trouwens nog dat in de Tour de France van 1964 Poulidor en Anquetil hier op Mount Doom bloedstollend streden om de etappezege? Zou Francien moeten kunnen weten (leuk man: aan de Sorbonne studeren in de sixties!).

De dag erna naar een ander podium gereden: de Puy de Sancy. Die is 1885 meter hoog. In de winter wordt hij gebruikt als skihelling. De camperplaats lag al op 1000 meter hoogte, dus was ik van mening dat ik ook deze Mount best kon beklimmen.
Jammer, maar helaas: dat was een brug te ver. Toen ik halverwege was, twijfelde ik al en toen de lucht ineens betrok, had ik een prima smoes om terug te gaan. Eenmaal weer beneden zag ik dat ik ook met een kabelcabine naar boven had gekund. Dat gemak was hier eigenlijk wel fijn geweest.
Maar ja, intussen was het gaan regenen en lag ook de Sancy zwaar in de mist.
Al met al had ik tijdens de halve klim in ieder geval prachtige uitzichten kunnen bewonderen.

Onderweg heb ik het Doornroosje-kasteel van Cordes en de kerk van Orcines bezocht. Ja Ineke, ook ik hou van die vorm van cultuur.
En ik belandde onverwachts op een vreselijk mooi uitzichtpunt waar je tussen twee rotsen uitkeek op het dal: de Roche Tuillere en de Roche Sanadoire. Dat zijn dan van die plaatsen waar je alleen maar kunt fluisteren ‘o, wat móói’. Ik word van dat soort natuurverschijnselen altijd een beetje emotioneel.
Verder Zuidwaarts ben ik over de Gorges de Courgoul gereden (bij Valbeleix), een toeristische route door vulkaangebied. Mooi, mooi, mooi!
Het is nog helemaal niet druk met toeristen, dus over het algemeen kom ik op de bergachtige, smalle, kronkelende wegen drie auto’s/campers tegen en word ik er door vijf ingehaald. Helemaal top!

Op de camperplaatsen is het ook niet superdruk, wel gezellig druk. Engelsen, Italianen, Duitsers, Belgen, Nederlanders en natuurlijk Fransen, spreken elkaar met handen en voeten aan. Met dit mooie weer zit iedereen buiten en is een gesprekje zó aangeknoopt.

De meeste dorpen waar ik doorrij en/of onderweg overnacht, lijken uitgestorven. Veel huizen verwaarloosd, te koop of helemaal afgesloten met houten luiken. De enige bewegingen die je er ziet zijn rond ‘de Marie’ en de Boulangerie. Want die heeft ieder dorp.

In Vernet-La-Verenne, ook zo’n met kranten dichtgeplakt dorp, was ik ’s middags even een rondje gaan lopen. Fietsen lukt me in deze omgeving niet echt: veels te steil!
En wat dacht je wat? In al die uitgestorvenheid werd het ineens heel druk. Wegafzettingen, hamburgerkarren die aangesneld kwamen, terrassen die volliepen.
Bleek er die dag een autorace te zijn van Issoire naar Vernet-La-Verenne (of all places). Dwars door het dorp scheurden er van die bolides waarin die jongeman van Verstappen ook raced (reest).
Héél leuk om dat eens te zien. Zéker in zo’n dood dorp.

Verder Oostelijk in de Auvergne kwam ik in het gebied dat de Haute Loire heet. Weer die Loire? Dat zal toch niet?
In Retournac was ik op een camperplaats die langs een bruine soep-rivier lag. Ja hoor: de Loire!
En wéér geen kasteel te bekennen. De Loire en ik hebben ergens nog iets goed te maken…
Op die camperplaats kwam er een kleine Renault-camper uit 1957 aansukkelen (45 PK). En: het waren Nederlanders. Daar moest en zou ik dus ook een foto van maken…
Dus Clazien, je kunt weer foto’s kijken hoor!

Het vulkanenlandschap van de Auvergne kan ik afstrepen op mijn ‘to-do lijst’.
Vanaf nu rij ik verder Oostwaarts naar de Rhône, die ik over ga steken, om de Drôme te gaan ontdekken. Ik blijf westelijk van Grenoble, dus Ineke, nee ik kom niet om een bakkie.

Het volgende avontuur kan beginnen!

  • 09 Juni 2016 - 19:01

    Clazien:

    Hoi Trinet,

    Ik vind het kasteel erg mooi! Knap dat je de Mounth Doom hebt beklommen.. !

    Groetjes Clazien

  • 10 Juni 2016 - 13:20

    Jeannette Katgert:

    Wat een stoere ben jij! Wist ik wel maar dit is echt een staaltje van moed. Als ik de foto's zie hoe hoog je zit. Petje af voor jou. Wat naargeestig die dorpjes die dicht geplakt zijn. Snel doorheen rijden lijkt mij. Wat een prachtig landschap!Op naar je volgend avontuur. liefs

  • 11 Juni 2016 - 09:48

    Linda:

    Hahaha, jij komt toch steeds aparte campers tegen he? En je eerste vraag is dan: hoeveel pk heeft-ie? Geniet van het mooie weer, als dat nog steeds geldt, want hier is het mei-regentje (is wat verlaat schijnbaar) gestaag bezig.

    PS Ik heb je gemaild naar je hotmail, gebruik je niet meer denk ik he?

  • 11 Juni 2016 - 12:14

    Francien Van Rijswijk:

    Vrouw, vrouw, ik zit te balen als een stekker, zie ik op mijn macbook boven dat je weer een verslag had gemaakt. Heb ik gemist op deze laptop beneden, dan ga je alle trucen uit proberen om dit digitale gedonder weer aan de praat te krijgen. Mijn hemel, je kunt beter zoals jij onderweg zijn. Dus ben ik nu even bij jou in Frankrijk en wat is het weer genieten van een mooi verslag. Jij ook naar boven en ik naar beneden om even te zeggen dat ik je zo'n dappere Dodo vind. Klimmen als een geit, gluren als een aal, genieten als een uil, reizen als een slak, slapen als een os, eten als een konijn. Ik weet nu wat je meemaakt dankzij dit verhaal. Nu nog een vraag, hoe is het mogelijk dat jij van die mooie foto's maakt waar jezelf zo prontig op staat te stralen? Zelfontspanner? Mooie man/vrouw onderweg met verstand van fotografie? Je hebt een mooi gebied doorkruist, en wat fijn dat de oude dame dit allemaal trekt, wij vonden het af en toe best spannend op die kronkel wegen. Maar zeker de moeite waard. Jammer he van al die dichtgetimmerde huizen, kunnen veel asielzoekers in. Oeps, wat zeg ik nu? Tot gauw ik ga mijn mail opnieuw installeren, wil niets van je missen.

  • 12 Juni 2016 - 13:40

    Ineke:

    Ik moet me schamen, want ik wist tot nu toe niet dat Frankrijk zo mooi was. Bedankt Trinet.
    Vooral die kastelen, want kasteel Cordes is ook weer een super optrekje. En die bouwstijl van zo`n kerkje in Orcines valt je bek ook van open zo in the middle of niks.
    Ben benieuwd of de Rhone je ( en ons ) gaat bekoren.
    Dat bakje samen doen we ergens in Bergen volgend jaar Trinet, ook gezellig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1029
Totaal aantal bezoekers 155345

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: