Een Klapfinale - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Een Klapfinale - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Een Klapfinale

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

27 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Dover

De titel belooft wat en dat ga ik ook waarmaken. Dus Geert; onmiddellijk lezen die handel!

Maar zo gestructureerd als ik ben, ga ik gewoon eerst vanaf Wight chronologisch over het verdere verloop van de reis verhalen.
Het eiland Wight heb ik vanaf de Oostkant met de ferry naar Portsmouth verlaten (ging weer goed!!)
Vanaf Portsmouth ben ik zo dicht mogelijk langs de kust verder gereden omdat mijn eerste belangrijke doel Brighton was: dé badplaats van Zuid-Oost Engeland. Zo dicht mogelijk moet je letterlijk lezen. Een heel lang stuk kust is volledig volgebouwd met villa’s. De tuinen liggen pal aan de zee en daar zit geen ‘kustweg’ tussen. Hartstikke mooi natuurlijk voor die bewoners, maar dat werd dus even niet overnachten aan zee voor Trinetje.
Ik bedacht me dan ook dat deze rijke stinkers dat goed bekeken hebben. Die hebben nóóit last van een zwik grote witte waterstarende campers voor het panoramaraam met telescoopverrekijker.
Ik heb uiteraard een stuk over het strand gewandeld langs die villa’s en het ziet er zonder al dat ‘blik’ echt héél mooi en natuurlijk uit. Er langs wandelen kan trouwens alleen met eb. Met vloed is er geen strand meer over. In alle tuinmuren van de huizen zaten vloeddeuren. Dat vond ik ook nogal bijzonder.

En toen kwam ik in Brighton.
Daar was wél een weg langs het water. Een héle lange, drukke, boulevard met na elke 100 yards een stoplicht. Er kwam geen eind aan.
Ik kwam langs De Pier, langs het reuzenrad én aan de landzijde langs mooie statige witte Victoriaanse huizen.
Ik was erg nieuwsgierig naar deze badplaats en ondanks de onlosmakelijke Engelse kermis aan de boulevard, vond ik het een hele bruisende plaats.
Ik heb een camping opgezocht en heb twee dagen door de stad en langs de boulevard rondgezwalkt. Er was zóveel te zien en te beleven. Echt hele leuke winkelstraatjes, bijzondere huizen langs brede bloemrijke lanen, the Royal Paviljon en natuurlijk De Pier.

Het Royal Paviljon was de bom! Van buiten in Oosterse en van binnen in Chinese
stijl. Binnen mocht je jammer genoeg geen foto’s maken anders had ik jullie de eetkamerlamp laten zien: een kristallen kroonluchter in een 14 meter hoge koepel die een ton weegt…
En dan de muziekkamer! Wow. Ik heb daar een half uur op de vloer vol verbazing om me heen zitten kijken naar gaslampen in de vorm van lotusbloemen, geschilderde slangen en draken in de vergulde schubben van een grote koepel, gordijnen die bij elkaar waren gebonden met vergulde draken enzovoort. En ik heb nóg niet alles kunnen bevatten. Het was indrukwekkend en mooi, mooi.

En toen die Pier… Even omschakelen… Alleen maar gokhallen en van die enge hoogvliegende kermisattracties. En drúk! Ik heb mijn ogen uitgekeken.
Ook op het strand zelf staan, naast het reuzenrad, draaimolens en kinderattracties. En natuurlijk overal Fish & Chips stalletjes.
Natuurlijk vind ik die hele Engelse ‘kermis’ verschrikkelijk, maar op de een of andere manier kon deze boulevard en deze stad het hebben. Het strand is er ook zó groot en breed dat het niet op je afkomt. Eerlijk gezegd heb ik er van genoten om naar al dat gedruis te kijken….

Na bruisend Brighton was het weer tijd voor een stukje puur natuur.
Bij Seaford kon ik namelijk ‘de Zeven Zusters’ bewonderen. In Noorwegen waren dat watervallen, hier zijn het krijtrotsen. Daar ga ik wel voor.
Bij Seaford aangekomen was ik aan het screenen waar ik af moest slaan om bij die zeven zusjes te kunnen komen. Tot ik een raar klappend geluid hoorde. En dat kwam toch echt ergens uit het onderstel van De Oude Dame. Fuck-a-Duck!
Dus gauw de eerste de beste zijweg ingeslagen en met roffelende hartkloppingen gestopt.
Toen rook ik verbrand rubber!
Mijn strategie bij ingewikkelde kwesties die ik zelf niet op kan lossen is heel simpel: niet kijken, dan is het er ook niet.
Maar ja. Daar sta je dan in de Chyngton Gardens voor huisnummer 7 in Seaford. Dat is nog best ver verwijderd van mijn probleemoplosser Luuk….
Eerst natuurlijk maar eens een sigaretje gerookt, want dat lost ook vaak problemen op. En toen maar wel voorzichtig gegluurd wat er aan de hand was.
Ik ben ernstig a-technisch, maar mijn deductie was dat ik misschien toch wel eens een lekke band zou kunnen hebben. En dat was dus ook zo. En na het sigaretje blééf-ie ook plat.
Nu zou ik bij mijn Ibizaatje al geen wiel kunnen wisselen, laat staan bij een camper van 2500 kilo. Bovendien: waar is de krik en waar is het reservewiel?
En natuurlijk geen mens te zien daar in die Chyngton Gardens. Nummer 7 stond leeg en te koop.
Wat een narigheid!

Maar ja, als je een Dappere Dodo wil zijn, kun je daar natuurlijk niet op de stoep een potje gaan zitten grienen. Nee, dan moet je de schouders en kin omhoog trekken, doortastend handelen, en er voor gáán.
Zo gezegd, zo gedaan, oftewel mijn verzekering gebeld.
Binnen 10 minuten kwam er een jongeman aangesneld die in een nano-seconde het reservewiel er op had liggen. Ik zag niet eens waar hij hem vandaan haalde. Intussen bestelde zijn baas een nieuwe band. En nadat ik de Zeven Zusters via een schitterende klifwandeling bewonderd had kon ik De Oude Dame, mét nieuw schoeisel, weer ophalen.
En bijkomende winst: er is een nieuw woord aan mijn inmiddels redelijk uitgebreide Engelse vocabulaire toegevoegd: Rim.

Dat ik daarna nog het Middeleeuwse dorpje Rye (mooi!), een paar tuinen in het binnenland van Kent (kleurrijk!) en Canterbury (gezellig!) heb bezocht, is geinig, maar voegt niet veel méér toe dan wat ik tijdens deze hele Westkaapreis heb gezien en beleefd.

Het was een geweldig mooie reis. Ik heb de volle tien weken genoten en heb dat met jullie kunnen delen. De reacties waren leuk, fijn, bemoedigend en meelevend.
Alleen-reizen vind ik nog steeds geweldig, maar ik moet mijn verhaal wél kwijt kunnen. En het is belangrijk gebleken dat ik dan weerklank krijg.
Ik ben dus gewoon een sociale eenzaat.

Lieve luisteraars, bedankt voor het meereizen op de bijrijderstoel.
Er komt volgend voorjaar vást weer een nieuwe reis in de lucht. Ik hoop dat jullie dan weer zo enthousiast met me meereizen!

Liefs

  • 27 Juni 2013 - 15:34

    Wim En Bep Den Otter:

    Mijn mailbox meldt een verhaal van Trinet, gauw een bakkie gepakt en openen die box.
    Knalfinale ?? Zo'n titel, en tel daar de temperatuur hier bij op, deed mij een flinke scheut van alcoholische waarde in mijn beker gieten.
    Pffff.....je hebt het weer geflikt, gefixt, en een ervaring rijker.
    Je snapt dat ik gelijk aan Wim gevraagd heb..Waar ligt de onze ????

    Trinet, ik heb genoten van alle verhalen, waarvoor dank.
    Geniet nog een mooie lange zomer na van deze reis en tot volgend jaar.
    Liefs uit Berg en Dal
    Wim en Bep


  • 27 Juni 2013 - 16:12

    Francien:

    Er is een liedje van de Karrekieten:

    Jongens meisjes, kijk nu goed
    Wat die Dapp're Dodo doet
    't Is een meisje met veel pit
    Waar geen greintje kwaad in zit
    Zij is jullie dikke vrind
    Die je vast wel aardig vindt
    Daad'lijk staat zij voor je neus
    Kijk daar is-ze, echt waar heus

    Jongens meisjes, wat een pech
    Dapp're Dodo gaat nu weg
    Maar zij komt een volgend keer
    Met haar avonturen weer
    En zij trekt dan blij van zin
    Heel de wijde wereld in
    Kind'ren, let dan allen op
    Anders heb je heus een strop!

    De vrijheid was er in dit liedje om de seksen te veranderen. Dapper heb je je getoond, dapper geschreven tot de vingertoppen blauw zagen, dapper door-roken, dat kan ik ook ;-)
    Krijgen we toch nog wel een berichtje als je goed bent aangekomen thuis, want rechts rijden is ook een dappere onderneming. Laat mij dat als bezorgde lezer wel even weten. Welkom thuis straks en heeeeeel erg bedankt voor je dappere reisverhalen. Tot een volgend avontuur, ben nieuwsgierig waarheen die zal gaan.

  • 27 Juni 2013 - 16:33

    Luuk:

    Ja dit was het laatste stuk van je reis op het eiland, en aan de foto's te zien heb je ideeën opgedaan voor je tuin ziet er mooi uit daar.
    Nu nog het laatste stukje met de boot en dan nog een paar honderd kilometer leren rechts rijden en je bent weer in je vertrouwde Zeeuwse land en kan de Oude Dame weer uitrusten voor je volgende reis.
    Doe voorzichtig het laatste stukje en een goede rit toegewenst.

  • 27 Juni 2013 - 17:20

    Lies:

    Moeders,
    Wat een avontuur weer! Gelukkig was het snel opgelost, maar wel jammer voor een goed verhaal: dat je drie uur in de zeikende regen onder de Dame had moeten hangen en dat je reserveband ook lek bleek te zijn, dat je krik verroest was en dat je pakje sigaretten leeg is...ofzo>?!!?

    Goeie laatste dagen en terugreis, fijn dat je er straks weer gewoon bent ;-)


  • 27 Juni 2013 - 20:36

    Jeannette Katgert:

    lief mens, die band was zeker een eind knaller! Wel goed om te lezen dat ook jij niet weet hoe een band te wisselen. Je gras is gemaaid het zomerweer besteld, je kan met een gerust hart naar huis. Blij dat je er zo meteen weer bent en ik de rest verhalen face to face ga horen. Het was weer een feest om je verhalen te lezen, je foto's te zien waardoor je reis goed te volgen was. liefs

  • 28 Juni 2013 - 00:35

    Wil:

    Dat wist jij nog niet, maar dat wás helemaal geen klappende band, dat was een applaus van de Oude Dame! Wat een verhaal weer en oeioeioei wat een aktie..... je verzekering gebeld. Je moet er maar opkomen nietwaar.
    Ik heb genoten van de verhalen en de foto's en kijk nu al uit naar de volgende reis. Bedankt voor het delen!
    Een goede en veilige thuisreis gewens en tot horens, ziens of lezens!
    Liefs
    Wil

  • 28 Juni 2013 - 06:02

    Toos:

    Hoi Trinet,

    Ik heb weer genoten van je reisverslagen. Welkom thuis en ik zie je zaterdag in de rol van reisleidster bij Jeannette.

    Groetjes. Toos

  • 28 Juni 2013 - 14:02

    Geert:

    Wat een prachtig begin van een Thriller!

    "Nu zou ik bij mijn Ibizaatje al geen wiel kunnen wisselen, laat staan bij een camper van 2500 kilo. Bovendien: waar is de krik en waar is het reservewiel?
    En natuurlijk geen mens te zien daar in die Chyngton Gardens. Nummer 7 stond leeg en te koop......."

    Welkom in Nederland weer. 1 nachtje regen nog, en dan begint hier de zomer. Heb je goed geregeld.
    Geert

  • 29 Juni 2013 - 13:36

    Ineke:

    Hoi Trinetje

    Weer bedankt voor je gezellige en vooral beeldende verhalen. Ik ben het wel met Lies eens, dat bandenklapverhaal had smeuiiger gemoeten. Had je niks met die monteur kunnen doen???'
    Tot ziens op de reünie, jaja duurt nog even. Geniet eerst van de zomer, als die tenminste nog komt.

    Lliefs uit Sattel

  • 01 Juli 2013 - 22:57

    Petra:

    Hoi trinet,

    Na jouw reisverslagen van Noorwegen en Spanje, heb ik nu ook je reisverslag van Engeland, Wales, Schotland en Ierland met veel plezier en herkenning gelezen.
    Ik ben gewoon fan van je en je verhalen. Je doet het toch maar weer alleen.

    Jammer voor jou dat je weer terug bent. Voor ons gaat het over 3 dagen beginnen, Zweden.

    Ik kijk uit naar je volgende reisverslag, volgend jaar.

    Groetjes
    Petra



  • 16 April 2016 - 15:30

    Petra Van Engelen:

    Beste Trinet, Mac Dodo, O'Dodo, dappere Dodo.
    Ik was op zoek naar wat reisverslagen omdat wij eind augustus Ierland hopen te beleven met onze sleurhut. Ook een oude dame trouwens. Met ontzettend veel plezier heb ik je inmiddels bijna twee jaar oude verslagen gelezen. Schotland hebben wij een jaar of vijf geleden ook "gedaan" dus dat was ook een feest van herkenning. Wat schrijf je ontzettend leuk en mooi!!! Naast wat goede tips heb je me ook erg vermaakt met je leuke schrijfstijl en originele woordspelingen.
    Met een hartelijke groet,
    Petra van Engelen, Woudrichem

  • 16 April 2016 - 15:37

    Petra Van Engelen:

    Correctie: bijna drie jaar oude verslagen.

  • 16 April 2016 - 15:40

    Petra Van Engelen:

    Correctie: bijna drie jaar oude verslagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 13168
Totaal aantal bezoekers 155336

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: