Voulez Vous - Reisverslag uit Ängelholm, Zweden van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Voulez Vous - Reisverslag uit Ängelholm, Zweden van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Voulez Vous

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

05 Mei 2015 | Zweden, Ängelholm

Voulez Vous is wederom een lied van ABBA. In een, voor de Zweden, vreemde taal.
En over taal gaat het deze keer.

Was het Deens al niet te volgen, Zweeds is voor mij helemaal een onbegrijpelijke taal.
Maar het is wel een hele mooie taal om naar te luisteren.
Het heeft veel zachte klanken en de woorden worden zangerig uitgesproken.
Alleen al van de begroeting ‘hej hej’ wordt een mens vrolijk. En als ze een vraag ontkennend moeten beantwoorden zeggen ze fris en fruitig ‘naaje’.
Als ik iemand spreek probeer ik zo lang mogelijk te doen of ik versta wat ze zeggen en laaf ik me aan hun zachtmoedige taal.
Toen ik net voet op Zweedse bodem had gezet ben ik, door schade en schande wijs geworden, eerst naar het VVV gegaan. Ik vroeg in het Engels of ze folders hadden over Skåne (ik sprak het uit als skaane), de provincie waarin ik me bevind.
De mevrouw keek me niet begrijpend aan, herhaalde het woord skaane driemaal en op mijn bevestigende knikken, draaide ze zich wanhopig om naar haar collega.
Ik kreeg al weer visioenen dat ik de verkeerde boot genomen had en ergens in Litouwen terecht was gekomen.
Tijdens de consternatie zag ik het woord skåne ergens staan en wees dat gauw aan.
Ow, Skooone, zeiden ze in koor….
Zo klinkt het dus in het Zweeds en het luistert veel aangenamer dan die Nederlandse harde a’s en e’s (als in néé).
Ik hoor de laatste dagen ook niets anders dan Zweeds. Alle camperaars zijn Zweden. Ik zie geen enkele Nederlandse camperaar, alleen zo hier en daar een verdwaalde Duitser.
Wie weet spreek ik vloeiend Zweeds bij terugkomst!
Tot zover de taal.

Tijdens het schrijven van mijn vorige reisverhaaltje (Ring, Ring) was ik nog in Denemarken.
Ik heb daar aan de Oostkust van Sealand nog een fraaie klifwandeling gemaakt (Stevn’s Klint) én heb Kopenhagen bezocht. Een grotere tegenstelling kun je je niet bedenken.
Kopenhagen vond ik een leuke, maar rommelige stad. Ze zijn de metro aan het (ver)bouwen en heel veel straten lagen overhoop. Dus heb ik snel De Oude Dame ergens geparkeerd en ben op de fiets de highlights van de stad gaan bekijken. Het was er toeristisch druk maar dat heeft ook wel weer wat.
Vooral bij de Zeemeermin (hoezo een highlight??) was er geen doorkomen aan. Wat zijn er toch veel Chinezen!
Zondag heb ik vanaf Helsingor de oversteek gemaakt van Denemarken naar Helsingborg in Zweden. Het was maar een zeereis van 20 minuten (á raison van 50 euri..) dus ik had geen tijd om zeeziek te worden.

Zweden (Helsingborg) was zonnig en mooi. De terrassen zaten overvol.
Ik ben langs de kust naar het Sofienslot gefietst en heb er een leuke dag gehad.
De Oude Dame stond op een camperplaats bij de jachthaven, samen met zo’n 40 andere campers (het was zondag en gratis parkeren). Tegen de avond reden vrijwel alle campers weg, alwaar ik genoeglijk naar heb zitten kijken (Ring, Ring??).
Na een prima nachtje slapen keek ik rond 8.00 uur uit het raampje om het weer te inspecteren.
Help!! Ik stond rondom helemaal vast geparkeerd door auto’s. Duidelijk van medewerkers van de omliggende kantoren. Holy shit!
Er stond nog een camper naast me, dus daar ben ik maar eens mee gaan overleggen. Hij zei vrolijk: ‘die komen aan het eind van de middag pas terug’. Uiteindelijk heeft een andere buurman zijn camper zodanig kunnen draaien, dat we weg konden. Vraag niet hoe….

Ik ben langs de Westkust van Skåne (langs het Kattegat) verder gereden en heb in Höganäs overnacht. Weer helemaal langs de kust ben ik van daar naar de Kullaberg gefietst en heb vervolgens een wandeling gemaakt naar de top. Vermoeiend dagje, maar helemaal mooi..
Nu ben ik nog steeds aan de Westkust. In Ängelholm. Ik pak een indruk-vrije-dag (het is per slot van rekening Bevrijdingsdag) en stuur vandaag alleen maar mijn reisverhaal de lucht in. Mét bijbehorende foto’s natuurlijk.
Ik hoop dat jullie er weer van genieten.

(PS voor Francien. Ik drink maar één glaasje per dag. Dus de 10 flessen liggen verspreid in mijn dertien kastjes… Gestut door de sigaretten…)


  • 05 Mei 2015 - 16:23

    Luuk:

    Wat een leuke foto's weer, het is voor mij erg leuk om dingen te herkennen van Kopenhagen.
    Het varen gaar je steeds beter af weer niet zeeziek hi hi.
    Geniet ze verder van je reis zo door het Zweedse land en ik hoop dat je vaak Mamma Mia kan roepen als je mooie dingen ziet.
    Groetjes.

  • 05 Mei 2015 - 16:59

    Francien:

    Mama Mia, (Luuk) woot koon joo goode verhoolen schrooven. Ben je er nog of denk je nu die heeft een stoornis. Nee hoor, ik ben blij dat flessen en peukjes aan boord zijn en dat je zoveel op de pedalen trapt en wandelingen maakt om ons mooie dingen te laten zien. Dat doe je toch maar mooi voor de thuisblijvers. Nog een eindje verder Zweden in en je ziet geen hond/auto/chinees/japanner meer rond je camper. Jij en de oude dame komen er altijd uit. Respect, dat past wel op deze bevrijdingsdag. Proost, wine-time! Ik heb genoten.

  • 05 Mei 2015 - 20:45

    Ineke:

    Jaloers, dat jij overvolle terrasjes hebt. Hier en in Nederland storm, regen enzovoort.
    En dat je daar ook nog Chinezen hebt, ik dacht dat die allemaal hier in Zwitserland rondliepen.
    Petje af voor je fietsgedrag, stoer hoor Trinet, dat doe ik je niet (meer) na.
    Mooie Foto, vooral van de kliffen en Nyhavn.
    Kan je die man er niet af shoppen bij de Mermaid ??
    En volgens mij mag je best 2 glaasjes per dag of een portje??!!

  • 05 Mei 2015 - 22:28

    Anne Marije Walrave:

    Hei Trinet,
    Heel veel plezier in Zweden!
    Je zult zien dat de landschappen ( en de taal ) "liever" zijn dan in Norge. Minder veerboten ook ;)
    Mocht je tijd over hebben en het niet kunnen laten... wij hebben sinds vorig jaar alle ruimte rond ons nieuwe huis. Dus in Sola (Stavanger) is er altijd plek voor de oude dame ;)
    Ik ga weer gezellig meelezen!

  • 06 Mei 2015 - 16:06

    Jeannette:

    Even op de valreep reageren voor dat ik in de auto stap naar Schiphol voor een paar dagen Boedapest. Voor mij geen prachtige kusten maar hopelijk wel een mooi stad. Mooi foto's weer en erg leuk om op deze manier een beetje mee te kunnen genieten. Ik had een tante die op latere leeftijd Zweeds leerde omdat ze daar veel op vakantie ging. Zij vond het op zich niet erg moeilijk. Dus Trinet wat let je aan komende winter??? Tot een volgende keer.

  • 06 Mei 2015 - 16:39

    Liselotte En Clazien:

    hoi Trinet,
    Liselotte is nu bij mij op visite en we hebben een heerlijke tompoes op!
    Hele mooie foto's!!
    euhm.. hele mooie foto's!

    Groetjes van Clazien en Liselotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 155296

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: