De Lofoten - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Trinet Stee - WaarBenJij.nu De Lofoten - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

De Lofoten

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

08 Juni 2011 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Ik ben vrijdagavond op de Lofoten aangekomen, maar vraag niet hoe…. Hoewel, jullie delen in mijn ‘wel’, dus nu ook maar eens in mijn ‘wee’.
Ik vertel het dus maar: onder de kots, wiebelig en ziek stapte ik van de veerboot.
De drie-en-een half uur durende overtocht vanaf Bodo was verschrikkelijk. Ik word namelijk al zeeziek als ik op de wal sta en een bootje zie deinen.
Het waaide heel hard, dus die veerboot hotste en klotste over het water. Na een half uur varen ging het al mis, terwijl ik expres goed gegeten had en een reispilletje had genomen. Ik was buiten gaan staan om mijn blik vast te pinnen op de horizon, maar het mocht niet baten. Ik had geen tijd meer om een kotszakje te halen, dus geprobeerd met de wind mee mijn maaginhoud te lozen. En dat was natuurlijk veel… Dus dat ging niet helemaal goed. Broek, schoenen, sjaal, bril: alles zat onder! Buiten gebleven en geprobeerd om aan niets te denken (concentreren op de ademhaling naar mijn buik). Dat ging een uurtje goed en toen moest ik wéér over de railing hangen. Wat was ik ziek zeg! Ik was niet de enige, maar daar schiet je verder ook niks mee op natuurlijk.
Aangekomen in Moskenes ben ik gelijk de camping opgereden die naast de veerhaven lag. Arme man die moest afrekenen, ik stonk een uur in de wind. Kleren buiten in een teiltje gemikt en slapen maar.
De volgende ochtend werd ik wéér zeeziek wakker. Wat bleek; ik stond boven op een rots, direkt aan het water en daar stond vol de wind op. Dus ik deinde weer heen en weer maar nu in De Oude Dame! Die heb ik maar gauw in de luwte gezet.
Ik ben daarna nog even naar het VVV kantoor gelopen en daar kon ik ook internetten. Daar las ik het berichtje dat Anne-Marije (van Ad) (en Elly) naar me uit zou kijken omdat ze op de Lofoten waren en met de veerboot in Moskenes zouden vertrekken. Toen ik vervolgens langs het veerplein liep zag ik hun auto staan! Mijn stelling dat Toeval niet bestaat, werd weer eens bevestigd. Dus ik klopte op het raampje en na even een verdwaasde blik werd ik herkend. Haha. Hartstikke leuk om haar en Fred te ontmoeten. Het gaf de verder ‘wiebelige’ dag weer een opknapper. Wat is Noorwegen dan inderdaad ineens klein Ad.

Zondag ben ik op stap gegaan om de Lofoten te gaan ontdekken. De eilanden van de Lofoten worden omschreven als de parels aan een snoer; de kroonjuwelen van Noorwegen. Het licht schijnt er zo bijzonder te zijn dat er veel kunstschilders wonen, zoals in Domburg zeg maar. Nou zie ik in Domburg al nooit het licht, maar hier op de Lofoten zie ik het ook niet hoor. Maar ja, ik ben dan ook geen kunstschilder..
Men leeft hier van de visserij en vooral de stokvis is het eilandelijk produkt.
Dus eerst naar Å (spreek uit: ooohhh) gegaan, het zuidelijkste puntje van de Lofoten. Daar hebben ze helemáál iets met stokvis en dat zal wel leuk zijn, maar dat stinkt!! Ik ging bijna weer over mijn nek (sorryyyy).
Dus gauw doorgereden over veel (eenpersoons)bruggen langs de oostkant naar Reine (mooie vissersplaats) en Nusfjord (nog mooiere vissersplaats). Wij houden een kruidentuintje op ons balkon, hier hebben ze een stokvisrekje aan de muur. Zou het echt zo lekker zijn? Alleen jammer dat die stokvis zo stinkt.
Ik was gewaarschuwd dat Nusfjord erg toeristisch en druk zou zijn en daarom wilde ik het in eerste instantie overslaan. Blij dat ik dat niet gedaan heb. Het was een schitterende route er naar toe en er liepen maar tien toeristen. Het dorpje ligt écht heel pittoresk aan een baai.
Het was gewoon weer helemaal een mooie route langs ongetemde natuur. De rotsen rijzen hier wel 1000 meter omhoog, plots uit de zee. Er staan veel kunstprojecten langs de weg die je kunt gebruiken als zitplaats of als vogeluitkijkplaats. Heel mooi.

Ik heb overnacht in Unnstad, een negorij aan de westkust. Ik stond daar alleen op een camping zo groot als een voetbalveld. Na een uurtje kwam er nog een Duitse camper. Die ging pal naast me staan (hou ik ook zo van…). Het echtpaar knoopte een praatje met me aan en vertelde dat ze ooit een zelfde camper hadden gehad als De Oude Dame. Er was niets goed aan geweest. De watertank was losgeschoten, de opklaptafel was naar voren komen zeilen (vandaar dat rare hoofd van haar zeker), hij lekte aan alle kanten: het was helemaal niks. Nu kan ik héél veel hebben, maar van De Oude Dame moet je afblijven!
Ik ben netjes opgevoed, dus ik heb maar wat geknikt en gefronst, maar ik was natuurlijk niet blij. Maar ik heb mijn gram gehaald! De eigenaar van de camping bleek hun 6 euri meer in rekening gebracht te hebben! Haha! (Ze hebben hier echt wel een hekel aan Duitsers.) Toen ik ’s morgens weg reed heb ik ook nog eens lekker mijn stinkende uitlaat schoongeblazen in hun ijskastrooster. Trollebollen!
In Unnstad kon je buitenom langs de Noorse Zee naar Eggum wandelen (twee uur) alwaar je dan de middernachtzon mooi kon aanschouwen. Het smalle paadje liep hoog langs de berg en het was er levensgevaarlijk glad door de regen van de afgelopen dagen. Ik heb geklauterd en gegleden en heb steeds schapen van mijn padje moeten verjagen. Ik kan slecht tegen ‘opgeven’ maar nu was ik (weer) trots op mezelf dat ik na een uur rechtsomkeer heb gemaakt. Geen grenzen overschrijden die slecht kunnen aflopen!
Daarom ben ik ook zo blij dat Maria me nog even waarschuwt voor het voorzichtig oversteken en Luuk voor blaren. Na al die heftige avonturen is dat wel lekker nuchter.

Na weer een mooie rit over de eilanden Vestvågøya en Gimsøya heb ik vervolgens in Lyngvaer op een camping overnacht. Het leek wel een Duitse kolonie! Hun campers stonden allemaal breeduit aan het water, zoals je dat ’s zomers ziet aan het Veerse Meer. Er kon echt niemand meer tussen. Het is en blijft een vreemd volk hoor….
De volgende dag naar Henningsvaer gereden: het Venetië van het Noorden. Nou, dat viel wel mee hoor. Het is wel een leuk dorpje en een werkelijk fenomenale weg er naar toe. Het water in de baaien was azuurblauw en er lagen hele bijzondere rotsformaties in het water. Zo mooi. Beetje jammer dat de weg zo slecht en smal was, er heel veel campers net terugkwamen van het dorp én dat het regende met laaghangende bewolking. Geen foto’s kunnen maken dus.
Toen naar Svolvaer gereden.
Net zoals eerder in Geiranger en Bodo, stoomfloot de Hurtigruti me hier in Svolvaer ook weer een hartverzakking… Ik vermoed dat ze me roept!
Dus uitgezocht of ik met de bus naar Stokmarknes kan om daar met de Hurtigruten te kunnen terugvaren naar Svolvaer. Ja, dat kan! Hij vaart door het Raftsundet en de Trollenfjord en daar kan ik met de camper niet komen.Dus dat ga ik vandaag doen. Jullie gaan er weer van horen!

Tijd voor FAQ 4: Is Noorwegen echt zo duur

Ja, best wel.
Ik moet een beetje opletten wáár ik koop en prijzen vergelijken. Dan is het wel te doen, vooral omdat ik niet zoveel nodig heb. Ik heb veel voorraad mee. Maar je zal hier met een gezin zijn met twee kinderen: dat wordt een dure vakantie hoor! De Noren klagen er trouwens zelf ook over dat alles zo duur is. En er schijnen steeds meer toeristen daardoor af te haken. Zonde hoor.
Ik geef een overzichtje in euro’s van de zaken die ik regelmatig nodig heb:
Diesel, 1,73 per liter (en De Oude Dame heeft vaak dorst hoor)
Brood (dat lekker is) 5 euri
6 eieren 2,50
pak sap 2,50 (in de aanbieding)
een hamburger om zelf te bakken 3,50 (ander lekker vlees is onbetaalbaar)
pakje salamiplakjes voor op brood 3,75
geraspte kaas 3,75
boter 2,50
koffiemelk 2,50
koffie 3,75
senseo 5,00
tomatenketchup 2,50
mayonaise 5,00
Broodje gezond 7,50 (en daar zit voornamelijk sla op)
Een gewone hamburger bij de Mc kost 5 euri en een Big Mac 12,50.
pakje Marlboro (20 sig) 10,--
Bij de Vinmolopolet (drankwinkel) ben ik diep door de knieën gegaan, heb mijn arm verlengd en vond daar wijn voor 10,-- die best te drinken is. Maar normaal kost die minimaal 25 euri.

FAQ 5 zou zijn: hoe kom je aan de foto’s van jezelf. Maar die vraag kunnen jullie vást zelf wel oplossen?

Ik ga nu gauw een pilletje nemen voor de Hurtigrutenreis! Tot horens.




  • 08 Juni 2011 - 09:29

    Zoon:

    Ha die mams!
    Ik had al begrepen dat je het slecht had gehad met je zeeziekte, maar als ik het zo lees.... poeh hee! Kleine tip: juist niet eten om zeeziekte te voorkomen!
    Goeie reis!
    Zoon

  • 08 Juni 2011 - 11:48

    Hanny:

    Even snel een reactie, zit op mijn werk, maar kan haast niet wachten op iedere nieuwe column, dus kijk iedere dag wel een keertje. Wat vervelend dat je zo'n last van zeeziekte hebt, je kunt je dan zo ziek voelen he. Hoop dat je niet meer van die akelige oversteken hoeft te maken, misschien is het minder als het mooier weer is. Wilde schrijven "veel plezier" maar dat heb je toch wel, nietwaar, dus dan maar geniet er van!!

  • 08 Juni 2011 - 16:50

    Clazien:

    Wat erg dat je moest overgeven op de boot!
    In Breda gaat het goed, we hebben lekker spaghetti gegeten.
    Ik heb vandaag gebreid en koffie gedronken.
    Volgende week ga ik naar de Efteling.
    En ik kijk elke dag zelf op de computer of er weer nieuwe foto's zijn.....

    Groeten van mien (Clazien)

  • 08 Juni 2011 - 19:42

    Ineke:

    Jeetje meid, ik wist niet dat jij zo zeeziek werd. Dat bedenk je toch niet voor een Zeeuws meissie. Had je toch vroeger wat vaker naar Groede moeten komen, je raakt aan het gewiebel gewend namelijk.
    Mar goed, het pad kan niet alleen maar over rozen gaan en dit soort ervaringen zijn toch (achteraf!!) wel weer indrukwekkend.
    Dat jij zo`n slecht beeld/ervaringen hebt met Duitsers Sinds ik mijn Bed en Breakfast hier heb is dat bij mij tiotaal veranderd. Ze zijn beleefd, ruimen hun rotzooi achter hun kont op, laten alles heel en de badkamers en slaapkamers zien er elke dag onberispelijk uit. Ze seiken niet over de prijzen en zijn voor elk klein detail dankbaar. Kortom, ik heb ze het liefst!!Maar goed, dat komt dus door mijn B en B ervaringen ( al 6 jaar!!)Ben benieuwd welke nationaliteiten je allemaal gaat tegenkomen op de kaap. Toen ik er was ( juni 2002) schrok ik me dood van de hoeveelheid mensen, die je daar dan ineens zien, terwijl je denkt bijna alleen onderweg te zijn.
    Ik hoop dat je de volgende overtocht een beetje goed hebt doorstaan en/of tenminste je kotszakje bij de hand had

    Liefs en tot de volgende keer Ien

  • 08 Juni 2011 - 20:01

    Francien:

    Misschien is het handig als je nu vast even je verzekeringspolissen nakijkt.
    Misschien worden overboord "gevallen" dure lunches wel vergoed. Leuk om dat bedrag op je giro te zien bij thuiskomst.

  • 08 Juni 2011 - 20:13

    Laila En Jack:

    Hoi Trinet,
    oooh oooh oooh, wat jammer dat je zeeziek wordt, en dat het weer wat minder is..... maar volgens de weersverspellingen komt er mooi weer aan!
    Je verhalen blijven echt boeiend,
    kijken er nu weer uit naar het volgend verhaal, en hopelijk is die vol met zonnenschijn! Dan is alles NOG mooier. Leuk dat je die Duitser je uitlaatpijp hebt laten ruiken.
    Als je nu Mills ekte majones in kartonnen pakje neemt ben je volgens mij geen 5 euro kwijt... en die is het lekkerste! Ik vindt toch echt heel knap dat jij een wijn heb gevonden voor 10 euro!
    nog velige kilometers verder,
    groetjes Jack en Laila

  • 08 Juni 2011 - 20:22

    Wim En Bep Den Otter:

    Ik geniet ontzettend van jouw
    leuke reisverhalen. Voor mij voorpret en vooral veel herkenning. Wij gaan over drie weken ook weer naar Noorwegen.
    Dus laat aub een paar ooooooooo,'s en aaaaaaaaaa,'s voor ons over. :-)

  • 10 Juni 2011 - 10:03

    Luuk:

    Heel goed dat je de oude dame even roet hebt laten uitbraken voor het rooster van dat duitse vehicle, die klaagzang over een ver familielid van haar is respectloos.
    Maar hou de natuur waar je nu zo van geniet wel een beetje schoon hé...
    Ik begrijp dat ik echt niet voor een leuk jachtje hoef te kijken om samen wat mee te gaan varen!?!
    Geniet ze verder van je lange stedentrip, kus

  • 11 Juni 2011 - 16:33

    Clasienvanpoppeldeho:

    ik volg je reis ben een nichtje van je clasien van popel de hond uit tilburgjou moeder was een zus van mijn moeder, groetjes en goede reis

    clasien v poppel

  • 11 Juni 2011 - 19:58

    Jeannette Katgert:

    Een wat late reactie door 9 juni ( Bart) maar dat snap je denk ik wel. Even ingaande op wat zoon lief als tip geeft, volgens Evelien ( student medicijnen) moet je wel wat eten maar niet veel om zeeziekte te lijf te gaan. Trinet aan jou de keuze wat je een volgende keer gaat doen. De stokvis blijkt wel te eten te zijn maar als ik jouw verhaal lees zou de lust me vergaan gezien de geur. Ik vroeg me af is vis niet goedkoop in Noorwegen? Blij te lezen dat je je grenzen weer getrokken hebt ook al lokt de middennachtzon je nog zo erg. Zag vanavond op het journaal dat er overstromingen in Noorwegen zijn maar niet waar jij bent. Volgens mij heb je zelfs veel zon. Geniet ze en tot de volgende keer!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 6747
Totaal aantal bezoekers 155280

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: