Mersey Beat - Reisverslag uit Skipton, Verenigd Koninkrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Mersey Beat - Reisverslag uit Skipton, Verenigd Koninkrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Mersey Beat

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

29 April 2013 | Verenigd Koninkrijk, Skipton

Als tiener uit de sixties móest ik, nu ik toch in Engeland was, naar Liverpool. En dan vooral naar het Beatles-museum. (Schoon)kinderen van me; geneer je maar lekker.
Wat vond ik het leuk!
Weer zwijmelen op Yesterday en All you need is love, veel “oh jaaa’s” en vol weemoed the making of ‘Stg Pepper’s Lonely Heart Club Band’ zien. En als een groupie in de Cavern bar op een stoeltje zitten kijken naar een zwart/wit film van een optreden uit 1964.
Heerlijke jeugdherinneringen. Goud van Oud!

Met mij waren er veel jaargenoten (en nóg ouder) in het museum, maar ook veel schoolkinderen. Te herkennen aan het uniform. Volgens mij hoort een bezoek aan dit museum bij hun geschiedenislessen. Zoals wij leerden dat Alva op 1 april verloor zijn bril, leren hun dat in 1968 The Beatles Amerika veroverden. Dat doen die Engelsen helemaal goed! Hopelijk propt Nederland als Liam zestien jaar is (die is nu twee) de opkomst en komaf van BLØF in de geschiedenislessen. Zou me goed doen.
Ik had vooraf geen hoge pet op van de stad Liverpool zelf, maar eerlijk gezegd viel dat best wel mee. Mooie gebouwen, zeker aan de Mersey bij de oude Docks. Dat industriegebied is mooi opgeknapt.
Kortom; het was een verassend, amusant en nostalgisch dagje.

Na Liverpool wilde ik zo snel mogelijk uit het grootstedelijk gebied weg. Met Manchester er vlak naast en Birmingham op een steenworp afstand, betekende het heel veel drukke (snel)wegen, volop vrachtwagens en weinig natuur. Daar heb ik nou niet echt al die tijd links voor gereden.
Ik loop wat vooruit op mijn reisschema en dat komt omdat ik in het begin van een grote reis altijd zo nieuwshongerig ben. Komt verder onderweg weer helemaal goed…

Dus óp naar de Yorkshire Dales. Naar Skipton om precies te zijn.
Na een paar nachten op een camping wilde ik weer lekker ‘vrij’ camperen. In Skipton gezocht naar een plekje en die vond ik op een groot parkeerterrein bij een kantoor. Er stond een bord ‘in het weekend vrij parkeren’. Mooi! (Ja, Bep en Wim, het is behelpen hier: geen fjord of jachthaven te zien…).
Maar wat gebeurt. Er ging ’s avonds laat bij de ingang een hek dicht met een vet dik slot er op! Daar stond ik dan! Opgesloten en wel. Slik.
Toevallig was de tekst van het ‘gelukslootje’ die dag: “Maak van alle moeilijkheden gewoon mogelijkheden’. Dus besloten om met de bus de Yorkshire Dales in te trekken. Dat was achteraf nog eens een goed idee ook, want de wegen daar stijgen tot 33%. Mââh. Dat trekt De Oude Dame helemaal niet en ik had absoluut niet om me heen kunnen kijken op die wegen van amper 2 meter breed.
Dus heb ik tóch de Yorkshire Dales uitgebreid, op het gemakje rondkijkend in de bus en daarna wandelend, verkend.

Ik heb het afgelopen jaar (o.a.) zeventien boeken gelezen van Peter Robinson (inspector Banks-serie) en die verhalen spelen zich af in de Dales. Hij beschrijft die omgeving zó mooi dat dat alleen al een reden voor me was om naar Engeland af te reizen. En hij heeft niks overdreven.
Glooiende groene heuvels, stapelmuurtjes, riviertjes en magnifieke kloven (Coves): puur natuur!
Een van die coven, de Malham Cove, ben ik opgeklauterd. Die tocht leek op de klim naar de Preekstoel in Noorwegen. Hartstikke leuk en mooi. Het kalksteen bovenop de kloof ziet er door eeuwenlange erosie erg bijzonder (en gevaarlijk) uit.
Ik ga weer een tien uitdelen.

En Ineke, gelukkig is het redelijk aardig weer. Het is zo rond de 12 graden, zo nu en dan een bui, bewolkt, maar ook veel zonnige (frisse) momenten. Prima rij- en wandelweer.

De Engelsen zijn trouwens echt héél aardig. Van de campingeigenaren, de winkelmijnheren, de buschauffeurs, mede-camperaars tot de man/vrouw in de straat die me de weg wijst. Een verademing na die botte Spanjolen.
In Amsterdam zeggen ze ‘schat’ tegen me, hier zeggen ze ‘love’ tegen me. Leuk!!
Alleen kleden ze zich een beetje eigenaardig. Ik kijk soms mijn ogen uit. Helaas missen jullie beelden van dit Engelse rariteitenkabinet, want ik durf er geen foto’s van te maken. Zo zijn Trevira-jurken hier nog overal volop te koop. Errug!

Luuk heeft me geweldig geholpen met de foto’s. Als het goed is staan nu bij de eerdere verhalen ook de passende foto’s. Dus Clazien: terugkieke en heniet ervan!
Dan zal blijken dat ik tussendoor ook nog wat landgoederen, kastelen en burchten heb bezocht. En aan de ‘pot tea with scones’ heb ik me trouwens ook al flink tegoed gedaan.
Druk, druk, druk, het leven van een camperaar.

Nu ga ik een wifi-camping opzoeken in York, want ik wil 30 april virtueel meemaken. Jammer dat ik de Nederlandse festiviteiten mis, maar zo kan ik er een beetje er aan ruiken…
See you later!


  • 29 April 2013 - 14:07

    Laurens:

    Hoi mams! Ik geniet weer als vanouds van al je mooie verhalen. Wat weet je het toch weer heerlijk beeldend te vertellen! Leuk om nu ook de foto's er bij te kunnen zien. Geniet er van! Liefs Laurens (en natuurlijk ook van Kitty!)

  • 29 April 2013 - 14:22

    Marren :

    Liverpool, dat zou ik ook niet overslaan. Ook Birmingham (Randy Newman) wil ik zeker nog wel een keer bezoeken.
    En wat mij betreft komt Robert Long in de Nederlandse geschiedenisboeken.

    Veel plezier verder, het klinkt allemaal heel erg goed.
    Groetjes uit Spanje!

  • 29 April 2013 - 15:00

    Francien:

    Wat een lekker hoofdstuk om te lezen, wanneer kan ik de bladzijde omslaan voor het volgende?? Mooi dat er weer foto's bij zijn. Trevira, ik voel nog de ijzige kriebels van die stof. Je ziet die Engelsen ook in die zeer verfoeilijke zachtrose-en blauwe tinten en niet te vergeten die sokjes in de schoenen. Jij bent een goede vertegenwoordiger van Nederland, dappere Dodo en up-to-date!

  • 29 April 2013 - 15:49

    Clazien:

    Hoi Trinet,
    Wat een mooie foto's! Vandaag had ik een vrije dag. Morgen is het koninginnedag, dus dan ben ik ook lekker vrij. Een hele fijne reis, ik kijk al uit naar nog meer mooie foto's en reisverhalen.
    Groetjes van Clazien

  • 29 April 2013 - 16:18

    Luuk:

    Ja, Liverpool is een hele leuke stad waar een echte Beatles mania heerst, op een leuke manier.
    Op je foto's is weer duidelijk te zien in wat voor mooie omgeving je weer bent en maakt het voor ons thuisblijvers goed zichtbaar wat je allemaal meemaakt.
    Fijn dat het gelukt is met de foto's plaatsen...
    Veel zonnig weer toegewenst en geniet ervan,
    Groetjes Luuk

  • 30 April 2013 - 18:10

    Jeannette Katgert:

    Hoi lieve Trinet, ik heb met veel plezier je reisverslagen gelezen. Gisteren uit Portugal teruggekomen en ja ik heb een aantal foto's voor je waar je ook van gaat watertanden als je ze ziet. Je moet echt nog een keer een poging wagen om naar Portugal te gaan. Je gaat ze zien!! Maar nu jouw reis. Wat heerlijk om je weer in je jeugdjaren te wanen tijdens het luisteren en meezingen met de The Beatles. Ik ben blij dat je tienen kan uitdelen want die heb je dan in ieder geval al binnen. Volgens mij ga je in Schotland wel boven de tien aan score uitdelen. Fijn dat de foto's er nu wel op kunnen. Ik hoop dat je een plekje hebt gevonden om ons Nederlands sprookje op afstand te kunnen mee beleven. Ik ga het wel weer lezen en mee beleven. Goede reis verder en geniet ze!
    liefs Jeannette

  • 01 Mei 2013 - 20:45

    Geert:

    Hoi, mijn associatie met Mersey-Beat:

    Hoewel veel Nederlanders denken dat 'You'll Never Walk Alone' een Rotterdamse song is van Leen de kraandrijver, is dit nummer bekend geworden door de uitvoering van de toen zeer bekende merseybeat-band: Gerry and the Pacemakers.

    Huiskamervraag: van wie is dit nummer echt?

    En Trinet, blijf genieten en ons vertellen over dat mooie land...

    Gr Geert


  • 01 Mei 2013 - 20:47

    Geert:

    En wat fijn dat je Liam meegenomen hebt op deze reis.
    Zelf speelt hij op dit moment in een mooie tuin in Toscane......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 759
Totaal aantal bezoekers 155279

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: