Ik ben er bijna! - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Ik ben er bijna! - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Ik ben er bijna!

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

18 Juni 2011 | Noorwegen, Hammerfest

Allereerst mijn grote dank voor alle lieve en leuke reacties op de weblog. Dat doet me héél erg goed. Ik geniet er dágen van!
Enne, Laila en Jack, ik geef wel een privé-optreden aan jullie schitterende nieuwe tuintafel.

Vandaag ga ik naar de Noordkaap, een armzalige 200 kilometertjes te rijden.
Maar daarover wil ik graag een extra uitgave maken voor mijn glossy. Die volgt dus!
Daarom vandaag de belevenissen tót de Noordkaap.

Tromsø; wat een leuke stad!
Ik internet onderweg redelijk vaak in de plaatselijke bieb. Dat zijn altijd wat saaie, rustige gelegenheden. Zo niet in Tromsø! Een super modern gebouw vol met jongelui, een koffiecorner en een buitenlandse kranten leeshoek (mét Telegraaf).
Het is de enige universiteitsstad boven de poolcirkel en dat trekt blijkbaar veel buitenlandse studenten. Veel Aziatische en Afrikaanse jongelui. Dat maakt de stad heel kleurrijk, hip en gezellig. Het barst er van de terrassen en met het schitterende weer zaten ze ook allemaal vol. De stad heeft dan ook bijna 70.000 inwoners (en veel toeristen).
Op de diverse pleinen waren er spontane ‘optredens’ van hiphoppers en van die lenige knullen die op hun kop staand de gekste toeren met hun benen uithalen. Daar tussendoor is er dan weer een design kinderspeelplaatsje waaromheen de moeders met kinderwagens samenscholen.
Intussen komt de Hurtigruten aan bij de kade midden in het centrum en braakt zijn blauwspoelingen voor een paar uur uit. Dat maakt het allemaal natuurlijk nóg kleurrijker.
Op de Torget (marktplein) staan verkopers van diverse nationaliteiten met van die ‘nachtmarktwaren’, maar dan voor Noren. Dus vooral dikke truien, sokken, wanten en mutsen. Daar zijn die cruise-gangers dol op!
En eindelijk zag ik weer eens leuk aangeklede vrouwen. Onderweg zijn het allemaal (hardwerkende!) boerinnen die verzot zijn op joggingbroeken en afgewassen truien.
Het was gewoon heel leuk om op een bankje een ijsje te eten en dit allemaal gade te slaan.
En dan de ijszeekathedraal van Tromsø.
Hij is fraai! Hij is bijzonder!
Het midzomernachtconcert was ontroerend mooi. Een sopraan (vrouw), een man die de flugel blies en een man die op de piano alles begeleidde, zongen en speelden Noorse en Saami ‘volksliederen’. En dat midden in een klaarlichte nacht.
Het concert trof me diep. Ik was (mentaal) compleet in een andere wereld en besefte wederom hoe gelukkig ik ben dat ik dit, op deze bijzondere plek, mee mag maken. Daarom heb ik na afloop vier kaarsjes aangestoken; eentje voor mezelf (dat ik goed terug mag komen), een voor Bart, een voor Ursula en een voor Jochem. Ze hebben daarmee symbolisch mijn warme geluksgevoel toegestuurd gekregen.
Het geeft jullie, de moeders, vast ook wat gelukkige warmte mee.

Ik ben dus helemaal weg van Tromsø… Er wordt weer een tien uitgedeeld.

Na Tromsø ben ik via weg 91 en twee veerboten naar Olderdalen aan de Noordkaaproute (de E6) gereden. Weg 91 was een verschrikkelijk mooie route, dwars door de Lyngense Alpen met smalle fjorden. Boterbloemen en fluitekruid langs de kant van de weg en verstilde dorpjes. Hier wil je toch niet weg??
Na Olderdalen was het stuk E6 tot Alta ook weer magnifiek om te rijden. Langs berkenbomen, de kåfjorden, water en gletsjertoppen in de verte.
Stel je trouwens niks voor van de hoofdroute van Noorwegen, de E6. Het is niet te vergelijken met onze A1 of 2 of 3. Slecht wegdek, smal, bergie-op en bergie-af en dwars door dorpjes heen waar je dan maar 50 km mag rijden. Maar dat maakt de weg voor mij ook juist wel aantrekkelijk. En hier in het Noorden is het niet druk. In een uur tijd zie ik vijf tegenliggers en word ik door twee auto’s ingehaald.

Vlak voor Alta kwam ik in het land van de Saami (de Lappen). Ze zijn waarschijnlijk allemaal op stap met hun rendieren, want ik kwam alleen maar verlaten Saami-dorpjes tegen en een paar oude mannetjes met een kraampje.
En je komt daar volgens de boeken óók in het land van de muggen (nooit meer slapen, van Hermans!). Nou, dat was ook zo. Jemig. Ik heb ze op mijn overnachtingsplekje eerst allemaal doodgeslogen en gauw de deur dicht gedaan. En gelukkig prima geslapen.
In Alta wilde ik eigenlijk de rotstekeningen van duizenden jaren oud gaan bekijken. Maar daar waren net een paar bussen toeristen aangekomen en was het verschrikkelijk druk. Daar had ik geen zin an en ben dus doorgereden richting Skaidi.
Dát was me ineens een andere omgeving! 100 km door een toendragebied. Ene rechte weg, kaal, bruine begroeiing, plat land en niks of niemand te zien.
Behalve rendieren!
Vanaf dat ik Noorwegen binnen gekomen ben zie ik niets anders dan borden langs de weg dat er rendieren over kunnen steken. Ik heb zéker wel 783 van die borden gezien, maar geen één rendier. En nu ben ik bijna bij mijn ’einddoel’ en nu lopen ze met bosjes over de weg. Mooi man! Ze krijgen van mij een dikke tien!
Uiteraard lopen ze weg als ze een automotor horen, dus ik moest héél snel een foto maken. Zie je het voor je? Rechteroog op de camera, linkeroog op de achteruitkijkspiegel, linkerhand aan het stuur, rechterhand op de knop van het fototoestel, rechtervoet op de rem en linkervoet in het luchtledige boven de koppeling. Ik ben best nog lenig voor mijn leeftijd, toch?
Toen ik zo over deze verlaten weg reed, en dacht aan alle andere smalle en verlaten wegen die ik al gereden heb, bedacht ik me ineens dat ik nog nergens langs de weg in Noorwegen prostituees en Homo Ontmoetings Plaatsen heb gezien. Echt rot voor de liefhebbers...

Vrijdag, laat in de middag, ben ik in Hammerfest aangekomen. De noordelijkste stad van de wereld. Je voelt dat aan de temperatuur en de wind. Ondanks dat de zon stralend schijnt, is het er killig. Maar daar hebben we een heerlijk Noors Vest voor aangeschaft! Zó mooi! Laat het maar gauw winter worden in Nederland (nou ja, na een mooie augustusmaand).
Hammerfest is een ‘olie-en gasstad’ met een grote raffinaderij op een eiland voor de kust en dat ruik je ook. En natuurlijk weer de blazende Hutigrutten! Deze ‘lading’ ga ik straks op de Noordkaap vast allemaal tegenkomen.

Om me heen staan nu allemaal campers waarvan de bewoners net terugkomen van de Noordkaap. Ik word glad een beetje nerveus van de verhalen… Ik ben zó benieuwd! Ik sta te popelen om er heen te gaan.
Jullie horen er van!
Liefs.

  • 18 Juni 2011 - 11:22

    Francien:

    De eerste lezer want dit wordt de eerste reactie op jouw glossy verhaal. Heb je al wijn en sigaretten aan boord? Je moet je wel wapenen voor de Kaap! Houd ogen, oren, neus en geest open. Pak alles in en bewaar het als een Schat. Dat wordt een volle oude dame!

  • 18 Juni 2011 - 11:27

    Luuk:

    Ontroerend verhaal weer en mooie foto's. Er komen bij mij vaak herinneringen boven als ik jouw verhaal lees en geniet er dan ook met volle teugen.
    Succes met het laatste stukje tot de Noordkaap.
    Luuk

  • 18 Juni 2011 - 11:31

    Wim En Bep Den Otter:

    Een aanrader !!! De CD van Sofia Jannok (sami zangeres) het nummer Liekkas (Warmte).
    In the care of silence, my breaths resonate, somethings whisper, that you are on your way.
    Op naar de Noordkaap.

  • 18 Juni 2011 - 15:18

    Roberta:

    ha trinet
    Al bijna 2 maanden onderweg en met de noordkaap in zicht heel bijzonder hoor. En het is genieten van al je verhalen en belevenissen. Wat een bijzonder land is Noorwegen en de foto,s zijn prachtig trouwens. Je snapt ik geniet hier thuis gewoon lekker met je mee van (bijna) alles.
    Kijk weer uit naar je volgende verhaal, je doet het geweldig.
    Liefs Roberta

  • 18 Juni 2011 - 15:21

    Martijn (& Lies):

    Succes met de laatste kilometers, maar onthou: de bergbeklimmer moet ook nog terug! :) Voorzichtig en tot Skype!

  • 18 Juni 2011 - 15:43

    Jeannette Katgert:

    Lief mens, wat heerlijk dat mijn kind jouw geluksgevoel toegestuurd heeft gekregen. Erg lief van je!
    Wat een heerlijk verhaal weer. De rendieren zijn goed te zien op de foto en jij zelf staat er weer zonnig charmant op ( zoals ik je ken vanuit een zonnig Zeeland). Nog 200 kilometer en dan ben je daar waar je al maanden over droomt. Geniet ze en ik ben zo benieuwd naar je verhaal over het moment dat je je doel hebt bereikt.Oh ja een laatste nieuwtje; Concert at See ging vandaag niet door vanwege te slecht weer. Jammer voor Laurens en Kitty.
    Liefs Jeannette

  • 18 Juni 2011 - 16:31

    Laurens En Kitty:

    Hoi mams! We hebben weer genoten van je verhaal. Je bent nu bijna halverwege je droomreis. De Noordkaap is een tussenstop, één hoogtepunt (van vele), maar niet je einddoel. Volgens mij heb je Lies en mij geleerd dat een reis soms een bestemming op zich is...
    Concert at Sea ging dus niet door vandaag, balen! Morgen volgt een uitgebreide mail!
    Liefs Laurens en Kitty

  • 18 Juni 2011 - 17:56

    Nicht Wil:

    Ha, daar was je weer! Alweer zo'n geweldig verslag en werkelijk schitterende foto's. Die van het fluitekruid en de besneeuwde berg op de achtergrond vind ik zooooo gaaf.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat het midzomernachtconcert adembenemend voor je was. Echt een geweldige ervaring moet dat zijn.
    Nog even en je bent er.... ik ben zó benieuwd. Hopelijk geniet je net zo met volle teugen op de terugweg straks. Wát een reis meid!
    Laptop gaat mee morgen naar het Landgoed. Ik hoop dat ik op het internet kan komen, dan kunnen Elly en ik je van daaruit volgen.
    Zuig je ervaringen bij de Noordkaap op als een spons, nicht. En knijp deze dan hier voor ons heel zachtjes, maar grondig, uit. Maar dat doe je eigenlijk de hele reis al. En ik geniet er elke keer weer heel erg van!
    Liefs, Wil


  • 18 Juni 2011 - 21:03

    Lies (en Schoonzoon):

    Waaaaaaaaaaaaaa!!
    Je hebt ons net gebeld dat je er bent!!!!
    Je geschreven verhaal was ook weer erg mooi! Klinkt als een intens moment in de kathedraal! Niet alleen de natuur die je raakt dus..
    Ik zal morgen een dansje voor je doen (Martijn gaat proberen de hele voorstelling te filmen) en aan je denken. Ik weet dat je er graag bij zou zijn, maar weet inmiddels ook dat je het heeel erg goed naar je zin hebt daar! Zeker vandaag en morgen.
    Voor de dagen na je hoogtepunt: verzin een nieuw hoogtepunt! Niet het thuiskomen, maar de oostkaap ofzo! We komen jouw kant wel op als je te lang wegblijft hoor...met kerst ofzo! ha ha.. Geniet er van! De dagen zijn lang genoeg om intens van alles te genieten volgens mij, slapen kan je thuis weer doen.

    Liefs
    Lies

  • 19 Juni 2011 - 10:33

    Ineke:

    Je moet nog wel op zoek naar de echte >Lappen Trinet, want dat is een heel speciaal volkje. Ik heb er 2 nachten geslapen en veel met ze gebabbeld. En sla inderdaad die muggen maar dood. Er zijn er zat en van hun steken krijg je héél veel jeuk Ze zijn klein maar taai!Wij liepen toen allemaal met z`n netje over onze kop. Geen gezicht, maar het helpt.

    Geniet van de kaap hè, dat is eenmalig.Ik hoop dat je helder weer hebt. Ik heb er prachtige foto`s van, dus dat gaat jou ook lukken. En dan je terugreis ook weer mooi plannen, want we rekeningen op je verhalen en fotootjes.
    Liefs uit Zwitserland

  • 19 Juni 2011 - 11:59

    Hanny:

    Lieve, lieve Trinet,
    Dank je, dank je wel voor het prachtige gebaar, dat je daar in die mooie stille natuur zomaar een kaarsje brandt voor Jochem. Ik las je verhaal vanmorgen pas, zat er geconcentreerd middenin en daar opeens las ik zijn naam, dat kwam binnen, kan ik je zeggen, onmiddellijk verzoop mijn toetsenbord en kon ik alleen maar denken, wat lief, wat ontzettend lief. Het is deze week 10 jaar geleden dat ik hem verloor en ben er van overtuigd dat hij alle kaarsjes ziet, voelt en ervaart. Dank je.
    Ik hoop dat je een hele fijne tijd aan de Noordkaap hebt en maak (zoals altijd natuurlijk) mooie foto's, dan kunnen wij ook weer mee genieten!!
    Liefs, Hanny

  • 20 Juni 2011 - 09:54

    Linda:

    Wat ben je toch stoer! En dat alles alleen. Ik zie dat het weer vandaag niet heel veel beter is dan bij ons maar hopelijk is het helder bij de kaap! Geniet er nog van!

  • 20 Juni 2011 - 11:47

    Rina:

    Hallo Trinet, met heel veel bewondering en plezier heb ik je verslagen gelezen. Wat een reis maak je!!! En het voornaamste je geniet enorm. Ik ga je verder ook volgen hoor. Je kent me niet, maar ik ben iemand van het emailcluppie van jouw nichtje Willy.
    Groetjes vanaf het mooie Tholen!!

  • 20 Juni 2011 - 13:44

    Margriet Poulssen:

    Dag Trinet. Je kent me niet, maar Willy, je weet wel, die van Vermeulen, heeft in haar goeiigheid jouw site aan ons amigas clubje doorgegeven. Wqt een genot om die prachtige foto's te bekijken en jouw verslagen te lezen! Zo maak je nog al eens wat mee per pc.
    Ik wens je nog heel veel reisgenoegen en bewonder jouw moed, en jouw schrijfvermogen. Het moet in de familie zitten...!
    Liefs van Margriet.

  • 20 Juni 2011 - 16:25

    Clazien:

    Hoi Trinet,
    Hoe is het met de muggen? Steken ze veel? Ik ben van de week naar de Efteling geweest. Ik ben in Carnavalfestival geweest met al die ronddraaiende poppen. Ook de sprookjesboom hebben we gezien. Zondag ben ik met Evelien de stagiaire naar een nederlandse film geweest over een meisje met haar paard. De film was heel mooi. Veel liefs van Clazien

  • 14 Juli 2011 - 23:26

    Janny Quaak-Sinke:

    Dag Trinet,
    Wat heb je jouw ervaringen bij het midzomernachtconcert goed beschreven. Ik had ook soortgelijke ervaringen. Tijdens ons concert traden er drie mannen op. Twee broers en een vriend. Ze waren stuk voor stuk erg muzikaal en wisselden elkaar af. Het was erg indrukwekkend. Adrie (mijn man) en ik waren er eind april. Ook wij hebben er kaarsjes gebrand voor mensen die ons dierbaar waren
    en nog zijn. Ook wij hadden een geweldige reis, wij gingen dan weliswaar met de Norlys van de Hurtigruten maar we waren erg onder de indruk van de stilte, ruimte en schoonheid van Noorwegen. We hopen dat je veel mensen van je verhalen laat meegenieten. Een hartelijke groet van Janny, de oudste zus van Nel Proost.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1336
Totaal aantal bezoekers 155314

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: