Skye is the limit - Reisverslag uit Mallaig, Verenigd Koninkrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu Skye is the limit - Reisverslag uit Mallaig, Verenigd Koninkrijk van Trinet Stee - WaarBenJij.nu

Skye is the limit

Door: Trinet

Blijf op de hoogte en volg Trinet

14 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Mallaig

Loch Ness was mooi. In Noorwegen noemen ze dat namelijk een fjord. 35 km lang en 1,5 km breed. Nessie heb ik niet gespot. Urquhart Castle aan Loch Ness vond ik geen hoogvliegende ruïne.
Het stukje van het Caledonian Canal bij Fort Augustus was bijzonder. In totaal telt dit Canal 29 sluizen die 40 meter hoogteverschil overbruggen. Mooi om te zien!

Maar toen nam ik bij Invergarry de afslag (A87) richting het eiland Skye. Toen waren de ôôôôô’s en âââââ’s niet meer van de lucht.
Wat was dát een prachtige route! Bergen, sneeuwtoppen, lochs, slingerende wegen, vooral stilte en weinig bewoning. Vooral ongerepte natuur en daar hou ik zo van. De zon scheen uitbundig op dit ruige gebied en dat was Schit-te-rend!!
Ik ben om de 5 mijl gestopt om het op me in te laten werken en foto’s te nemen.
Ook Eilean Donan Castle (van de film Highlander) stond onderweg plots in het wild voor me te pronken.
Aan een van de Lochs aan die weg heb ik overnacht en het Noorwegen-gevoel was er weer helemaal. Wakker worden in alle stilte met de bergen weerspiegeld in het rimpelloze water. Te gek.
De A87 krijgt natuurlijk een 10.

En toen de brug over naar het eiland Skye. Wow!!
Ik dacht dat ik het mooiste van Schotland al gezien had. Niet dus.
Ik ben aan de oostkant van Zuid naar Noord gereden, de top gerond, en langs de westkant weer zuidelijk, naar Brove, gereden. Op dat punt ben ik weer westwaarts gereden en over Dunvegan weer naar het Zuiden. (Voor als je het wilt snappen eej.)
Om iedere bocht van de weg (en die waren er veel) was het uitzicht anders. Bergen, lochs, heidevelden, ruwe rotsformaties, vergezichten over de Atlantische Oceaan.
En ja hoor: schapen en koeien los op de weg.Voor de rest was er bijna geen huis of mens te zien.
De natuur van Skye is Magnifiek! Geweldig! Bijzonder! Groots!
Je voelt je daar als mens heel klein bij en ik realiseer me wederom dat we verschrikkelijk zuinig moeten zijn op onze natuur. Het emotioneert me iedere keer weer.
Aan Skye deel ik dus een hele dikke 10 uit.

De wegen op Skye zijn voor een groot deel ‘one track roads’. Dus op de breedte van één auto berekend. Maar er is geen eenrichtingsverkeer. Daarom hebben ze om de 200 yards een soort uitvoegstrookjes gemaakt. De ene keer aan de linkerkant en de volgende aan de rechterkant. Voor alle inzichtelijkheid: daar passen achter elkaar twee Fiatjes 500 op.
Dus jij komt er aan en je ziet een tegenligger aankomen en dan is het maar de vraag wie er gaat stoppen op zo’n zijstrookje. Zie je het voor je? Stik spannend.
Gelukkig is het niet druk op dit soort wegen en het heeft zo zijn eigen regels. Met lichten knipperen betekent, kom maar door. Ik heb zelf trouwens weinig hoeven te knipperen (ik ben groot en zij zijn klein).
De eerste keer dat ik zelf op die strook ging staan voor een tegenligger, wilde ik een foto maken van het ‘passeergebeuren’. Maar ik had niet door dat er vier auto’s achter me stonden en dat de tegenligger ook een rijtje van vier auto’s was. Ja, dan staat dus alles vast, want dat kan niet allemaal op dat strookje.
Ik heb maar gauw wat knullige armbewegingen en mond-stuiptrekkingen gemaakt (blond, oud, buitenlands) en heb De Oude Dame (van schaamte) snel loepzuiver uit deze kluwen weten te wrikken. Men moest er wel om lachen zag ik. Ppppffff.

Ik heb op Skye nog een klim naar 720 meter hoogte gedaan naar ‘the Old man’: een groot uitsteeksel van lavasteen op een vulkanische berg. Het uitzicht boven was prachtig en in de verte zag ik toch maar mooi Skyfall staan!
En een wandeling gemaakt naar ‘the Kilt Rock’: een steile rotswand direct aan de Oceaan met een enorme waterval ernaast. Ik kwam er in één keer Liselotte.
De camper stond op een van die klimmomenten op een parkeerplaats en toen ik terug kwam liep er een Schot omheen. Huh?
Hij wilde De Oude Dame kopen! Huh? En hij was echt serieus. De flappen kwamen zowat al uit zijn binnenzak. Ik had er zelfs winst op kunnen maken. Misschien krijg ik er spijt van, maar ik wil haar echt nog niet kwijt hoor. Ik lees en schrijf er mee. Zelfs linkshandig.
Bovendien moet nicht Wil dan tegen die vroegere bekende (bedoel je Léonie?) vertellen als ze bij de dokter komt dat Tri-nét nu weer een voettocht heeft moeten maken van duizenden kilometers omdat ze geen vervoer meer heeft. Die vroegere bekende gaat van haar graatje. Kan écht niet.

Skye heet niet voor niks Skye. Het is er overwegend mistig, veelal bewolkt en het mag er graag regenen en hard waaien. Ik ben er drie dagen geweest. Een dag mist, een dag regen en een dag zon. En iedere dag een stevige wind. Maar ik klaag niet. Ik heb genoten van deze ongerepte afwisselende natuur.
Tot nu toe heb ik best redelijk weer gehad. Vaak zon, zo nu en dan een klein buitje, wel frisjes. Maar nu is het weer hier (ook) aan het veranderen. Veel regen en bewolking wordt er afgegeven. Jammer!!

Ik vaar nu met een ferry over naar Mallaig en neem met bloedend hart afscheid van Skye. Maar ik heb de Glen Coe nog en Loch Lomond, waar ik hopelijk ook weer mooie dingen zie. En dan vrijdag ga ik naar (Noord) Ierland. Een volgend spannend hoofdstuk.

Groe tjes!

  • 14 Mei 2013 - 13:19

    Linda En Ronald:

    Weer een verfrissend verhaal, heerlijk om te lezen! Ik leef echt met je mee, ben haast jaloers dat ik er niet bij ben!
    Kan niet wachten op je volgende verslag!

  • 14 Mei 2013 - 13:25

    Francien:

    Volgens mij droom jij in het Engels en nog meer van een aardbol waar we zuinig op moeten zijn. Wat zijn wij bevoorrecht dat er nog plekken zijn waar de schoonheid zich laat bewonderen. De foto's geven al een heel mooi beeld, laat staan wat jij in je hoofd bewaart. Met jou te mogen mee-reizen is een lust voor de thuisblijvers, zoals wij. Had ik de moed van dappere Dodo dan kwam ik je achterna, maar ja dan zit je wel met ballast waarvan je momenteel zo lekker verlost bent. Eenzaamheid, natuur en rust. Kan niet wachten op je volgende verhaal, smaakt steeds naar meer.

  • 14 Mei 2013 - 15:59

    Jeannette Katgert:

    Jeetje wat een mooie natuur en wat een leegte laat je zien d.m.v. je foto's en beschrijvingen. Je zou zo je eigen auto instappen om er naar toe te rijden. Als het er zo leeg is heb je dan nog wel een plek om eten te kopen? Of heb je de oude dame vol geladen met etenswaren zodat je er een poos tegen aan kan. Ik hoor het allemaal wel. Geniet deze laatste dagen van al dat natuurgeweld en ik ben benieuwd hoe je Noord Ierland gaat ervaren. Liefs Jeannette

  • 14 Mei 2013 - 17:32

    Luuk:

    Je hebt helemaal gelijk Noorwegen was schitterend maar dit is ook prachtig en kan me helemaal voorstellen hoe je daar tussen staat.
    Je foto's zijn weer helemaal tof en geeft ons weer een hele mooie blik.
    Fijn dat het weer nog steeds meevalt en je kan genieten in deze natuur met een zonnetje.
    Op naar Ierland en blijf genieten.

  • 14 Mei 2013 - 19:58

    Linda:

    Wat een ge-wel-dige foto's Trinet! Er zijn mensen die ervoor naar de andere kant van de wereld vliegen. En jij? Jij crost er gewoon naartoe. Super. Geniet lekker verder!

  • 14 Mei 2013 - 21:05

    Dico En Yvonne:

    Prachtige verhalen en het enthousiasme spettert er doorheen !!
    Wij hebben er gevaren en je hebt helemaal gelijk .... Het is schitterend.
    We liggen nog een dikke week voor je woning. Dat willen we weg.
    Het gebedshuis lijkt verlaten .....
    Groetjes en heeeeeel veel genoegen
    Dico en Yvonne
    s.y. 'PUFF' the Magic Dragon
    .... nog steeds in Goes.

  • 14 Mei 2013 - 21:17

    Linda En Ronald:

    Ik zie nou net pas de foto's. Jeetje, wat mooi!!!

  • 15 Mei 2013 - 13:20

    Wim En Bep Den Otter:

    Ha die Trinet,
    Je hebt ons helemaal overtuigd. Wat een geweldig land !! De bergen, het ruige, vooral de stilte en de ongerepte natuur.
    Om iedere bocht een ander uitzicht. Dat was ook de verrassing in Noorwegen.
    De schapen en de koeien, we missen alleen nog een rendier of eland anders was het noorwegenplaatje kompleet.
    Het zit er allemaal voor ons dit jaar weer niet in. De camper staat nog steeds op stal en zal daar nog wel even blijven. Een marter kwam langs, dus geen Schot, vond dat maar gek en begon vast aan de bekabeling. Grrrrrrr.
    We zijn heel benieuwd hoe Ierland je gaat verrassen !! Wij vonden het daar super, qua natuur, bevolking en vooral niet te vergeten de gezellige pubs in de kleine dorpjes waar 'savonds de buurtbewoners de pub vullen met gezelligheid en vooral met songs from Ireland.
    Tot volgend keer.



  • 15 Mei 2013 - 13:22

    Wim En Bep Den Otter:

    We waren ingelogd op waarbenjij.nu daarom reaktie als DOK.
    Maar we zijn natuurlijk Wim en Bep uit Berg en Dal.

  • 16 Mei 2013 - 17:31

    Dirk Gaasbeek:

    Wat een geweldig en gedetailleerd verhaal Trinet, alsof je er zelf bij bent!
    Hier is het ook een beetje Schotland: het regent pijpestelen. Maar, misschien schijnt bij jou de zon wel...
    Zo te lezen is je volgend reisdoel toch weer Noorwegen, daar ligt je hart volgens mij.
    Lekker genieten van Ierland en veilig weeromkomen!

  • 17 Mei 2013 - 23:19

    Liselotte:

    Wow!!! Wat een geweldig gave foto's weer!!!!!
    Je moet hierna mee met mij naar Ijsland..... Of ik met jou naar Noorwegen...
    And so nice of you to find all the things in one time, no getting lost! But it is nice to dwell sometime.... Heb je al een accent gekozen? Ben zó benieuwd!!!

  • 28 Mei 2013 - 18:41

    Wil:

    Wow, wat een schitterende foto's weer. Hiermee krijg je mij onder de indruk hoor. Die regenboog van boven af! Té mooi. Het verhaal bij de foto's is ook weer van een hoog smulgehalte, heerlijk.
    Je weet dat ik helaas geen reisklieren heb meegekregen bij mijn geboorte, maar juist daarom vind ik het zo sympathiek van je dat je dit allemaal doet voor mij. Om mij wat van de wereld te laten zien Grote klasse hoor. ;)

    Lig weer dubbel om die passageknaller van jou. Ik zie het voor me, al die stressende achterliggers. Geweldig.

    Ben weer benieuwd naar het vervolg van de reis....

    Lots of Love!
    Wil

  • 28 Mei 2013 - 18:43

    Wil:

    O ja, nog vergeten. Het was niet Leoni, het verhaal was geheel aan mijn ongebreidelde fantasie ontsproten. Elke gelijkenis met bekende personen berust dus geheel op toeval. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trinet

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 1634
Totaal aantal bezoekers 155333

Voorgaande reizen:

14 Mei 2016 - 10 Juli 2016

KrisKras door Frankrijk

24 April 2015 - 02 Juli 2015

Mama Mia

19 April 2013 - 28 Juni 2013

Met de camper naar de Westkaap

21 April 2011 - 16 Juli 2011

Naar de Noordkaap

Landen bezocht: